Miten lääkäripalveluja saa mainostaa?

Ilmaisia plastiikkakirurgisia palveluita tarjoava kampanja herättää hämmennystä.

Miten lääkäripalveluja saa mainostaa? Kuva 1 / 1

Terveystalo tarjoaa kampanjassaan "Uutta ulkonäköä etsimässä" kolmelle osallistujalle heidän toivomansa plastiikkakirurgisen toimenpiteen maksutta. Miltä tällainen markkinointi vaikuttaa, Lääkärinpalvelujen markkinoinnin valvontalautakunnan puheenjohtaja ja Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve?

– Markkinoinnilla ei tule luoda tarpeetonta terveydenhuollon palvelujen kysyntää. Hoidon on perustuttava lääkärin toteamaan tarpeeseen myös esteettisessä kirurgiassa. Kaikkeen hoitoon liittyy komplikaation vaara, joten kynnystä täytyy pitää. Erilaisten kylkiäisten ja lisäetujen lisääminen palveluihin on kiellettyä.

Aikooko valvontalautakunta ottaa kantaa tapaukseen?

– Tämä otetaan esille. Kun tällainen tilanne tulee meille tietoon, lähetämme kirjeen asianomaiselle taholle. Jos toteamme toiminnan ohjeidemme vastaiseksi, kerromme perustelut ja pyydämme heitä selvittämään, mihin mennessä he aikovat korjata asian. Yleensä tämä riittää. Lääkäripalveluiden markkinointi on pysynyt asiallisena.

– Markkinointia on nykyisin monessa eri mediassa. Ylilyöntien havaitseminen ei ole helppoa. On tärkeää, että kollegat katsovat näiden asioiden perään niin kuin tässä tapahtui. Asia on meille yhteinen. On osa lääkärin etiikkaa ja kollegiaalisuutta, että markkinoimme palveluita eettisesti kestävällä tasolla. Lautakunta järjestää toukokuussa yksityissektoria koskevan seminaarin, jossa käsitellään yrityksiin kohdistuvia muutospaineita ja niiden seurauksia muun muassa etiikan kannalta.

Miia Soininen

Kuva: Panthermedia