Sairaanhoitajista case managereita terveyskeskuksiin

Moni- ja pitkäaikaissairaille kaavaillaan terveyskeskuksiin omia vastuuhenkilöitä.

Sairaanhoitajista case managereita terveyskeskuksiin Kuva 1 / 1

THL ja STM suunnittelevat, että terveyskeskuksiin lanseerattaisiin uusi case manager -tehtävänimike. Sairaanhoitajataustaiset case managerit huolehtisivat monisairaista ja iäkkäistä, jotka käyttävät paljon terveyskeskuspalveluja. Case managerien avulla arvioidaan vapautettavan jonkin verran lääkärien vastaanottoaikoja sekä sen tuovan turvallisuutta tämän potilasryhmän hoitoon.

Lisäksi mallilla halutaan tarjota urakehitystä sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille. Tehtävään sopisivat THL:n mukaan kokeneet, lisäkouluttautuneet hoitajat.

Case manager vastaisi itsenäisesti erittäin vaativien asiakkaiden hoidosta ja kokonaishoidon koordinoinnista sekä omahoidon tukemisesta, lääkärin työparina. Työpari voi kirjata hoitosuunnitelmaan yhdessä asiakkaan kanssa, että jatkokontrollikäyntejä hoidetaan hoitajan vastaanotolla. Lääkärien ja hoitajien perusvastuualueisiin malli ei tuo muutosta.

Case managerin tehtäväkenttään kuuluu myös sosiaaliavun tarpeen kartoittaminen. Lääkäri–case manager -työparin tukena on moniammatillinen tiimi.

Pitkäaikaisesti monisairaat, korkean riskin potilaat tunnistetaan ensisijaisesti terveyskeskusten vastaanotolla, tunnistus ei perustu yksittäiseen diagnoosiin. Asiakkaiden valitsemisen kriteerit on sovittava paikallisesti.

Malli on osa Toimiva terveyskeskus -ohjelmaa. Sen tavoitteena on muun muassa lisätä laadukkaiden palvelujen saatavuutta ja asiakkaan valinnanvapautta.

Case manager -toiminta pohjautuu englantilaiseen Chronic Care Modeliin. Case managerin suomenkielistä nimeä hiotaan vielä, ehdotuksia ovat muun muassa "asiakasvastaava" ja "avainasiakasvastaava".

Jaana Ahlblad

kuva Pixmac