Viidessä minuutissa yhteys terveyskeskukseen
STM katsoo, että potilaan tulee saada yhteys terveyskeskukseen viidessä minuutissa tai mielellään vielä nopeammin.
STM katsoo, että odotusajan puhelinyhteyden saamiseksi ei tule ylittää viittä minuuttia, ja tavoitteena pitäisi olla selkeästi lyhyempi jonotusaika.
Jos yhteydensaanti ei ruuhkahuippujen aikana toteudu viidessä minuutissa, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana. Potilaalle voi tarjota myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa puhelimeen vastaajaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä.
Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla on syytä olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa kerrotaan puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä, STM tiedottaa.
Ministeriön mukaan ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta.
Kiireettömässä hoidon tarpeessa terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi syksyllä 2010 hieman paremmin kuin edellisenä keväänä. Myös keskimääräiset odotusajat lääkärin vastaanotolle kiireettömässä hoidon tarpeessa ovat lyhentyneet viime keväästä. Kuitenkaan välittömän yhteyden saaminen terveyskeskukseen ei ole helpottunut, ministeriö muistuttaa.
THL seuraa tilannetta terveyskeskusten toimittamien tietojen perusteella. Aluehallintovirastot ja Valvira valvovat lain toteutumista.
Kuva: Pixmac