Ajan­kohtai­sta

Vanhusten itsemääräämisoikeus ei toteudu geriatrisessa sairaalassa

Väitöstutkimuksen mukaan vanhusten ajatuksia tai toiveita ei kysytä, avuntarpeeseen ei vastata eikä vanhus ole osallisena hänen asioistaan päätettäessä.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/Kasista_kiinni_Pixmac000047399167.jpg
Väitöstutkimuksen mukaan vanhusten ajatuksia tai toiveita ei kysytä, avuntarpeeseen ei vastata eikä vanhus ole osallisena hänen asioistaan päätettäessä.

YTM Sanna Järnström selvitti väitöstutkimuksessaan asiakaslähtöisyyttä geriatrisessa sairaalassa. Järnström haastatteli sairaalassa potilaita ja henkilökuntaa sekä havainnoi toimintakäytäntöjä.

Asiakaslähtöisyyttä pidetään ideaalina, jota painotetaan vanhuksia koskevissa strategioissa. Väitöstutkimuksen mukaan se jääkin geriatrisilla osastoilla ideaaliksi, sillä itsemääräämisoikeus ei toteudu eikä tieto kulje.

Asiakaslähtöisyyden esteenä ovat palvelujärjestelmän tehokkuusajattelu, järjestelmän joustamattomuus, työntekijälähtöisyys, hierarkkisuus, rutiininomaisuus ja medikalisaatiopainotteisuus, resurssien puute, omaisten vahva rooli sekä joidenkin vanhusten oma passiivisuus.

Vanhuksille on tutkimuksen mukaan tärkeää omien jatkohoitotoiveiden toteutuminen, paraneminen, terveys, omaisten tuki, koti, kotiavun saaminen, uskonasiat ja huumori. Vanhukset ovat vaihtelevasti tyytyväisiä henkilökuntaan, seuraan, ulos pääsemiseen ja kaiken valmiina saamiseen, sairaalapapin käynteihin ja saatuun kuntoutukseen. Tyytymättömyyttä saa aikaan henkilökunnan kiireisyys ja ilkeys, avunsaannin hitaus, resurssien puute, tekemien ja virikkeiden puute, kuntoutuksen ja ulospääsemisen vähäisyys sekä vaipat.

YTM Sanna Järnströmin väitöskirja tarkastetaan Tampereen yliopistossa 26.8.2011.

Hertta Vierula
Kuva: Pixmac

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030