Etusivu » Lääkärilehden uutisia

Osteoporoosilääkkeen käyttöä rajoitetaan
Julkaistu 13.04.2012 10.52

Euroopan lääkevirasto on rajoittanut vaihdevuosien jälkeisen osteoporoosin hoitoon tarkoitetun strontiumranelaatin käyttöä laskimotukosten ja ihoon liittyvien sivuvaikutusten riskin vuoksi.

Lääkkeeseen on liittynyt laskimotukoksia etenkin vuodepotilailla, liikuntarajoitteisilla, ikääntyvillä sekä potilailla, jotka ovat aiemmin sairastaneet laskimotukoksen.

Lisäksi todettiin vakavia ihosivuvaikutuksia, kuten Stevens-Johnsonin syndroomaa, toksisia epidermaalisia nekrolyysejä sekä ihottumia, joihin liittyi eosinofiliaa ja yleisoireita.

Lääkettä ei tule käyttää, jos on sairastanut laskimotukoksen tai on liikuntarajoitteinen. Lääkkeen tarpeellisuus tarkistetaan yli 80-vuotiailla, joilla on laskimotukoksen vaara. Potilaalle tulee kertoa ihosivuvaikutusten varhaiset oireet. Niiden ilmetessä lääkitys lopetetaan, eikä sitä aloiteta uudelleen.

http://www.ema.europa/docs (16.3.2012)

Juhana E. Idänpään-Heikkilä
Kuva: Panthermedia

 

Edellinen Seuraava Lisää uutisia Anna palautetta uutisesta
Käynnistä keskustelu aiheesta Kerro kollegalle Tulosta

Kerro kollegalle

Lähetä uutinen sähköpostilla


Samasta aiheesta aikaisemmin
Uusimmat uutiset

Hyvää kesää! Lääkärilehden uutisia jälleen 30.7.18.06.2015

HUS ja Helsingin lääketieteellinen satsaavat tutkijakoulutukseen18.06.2015

Nyt on pakko kysyä: Voiko 5:2-dieettiä 
suositella potilaalle?18.06.2015

Musiikista apua aivosairauksista kuntoutumiseen17.06.2015

Sote-uudistus yhdistää lääkärikansanedustajat17.06.2015

Antibiootit ovat leikkauksen vaihtoehto komplisoitumattomassa umpilisäkkeentulehduksessa17.06.2015

Sairauslomat maksavat 
enemmän kuin hoito17.06.2015

Työllisyys- ja kasvusopimus nostaa palkkoja 0,43 prosentilla16.06.2015

Tutkijat iskevät malariaa aiheuttavan alkueläimen heikkoon kohtaan15.06.2015

Lumekirurgia sai Lääkärilehden väitöskirjapalkinnon12.06.2015

Suomen Lääkärilehti
Mäkelänkatu 2, PL 49, 00501 Helsinki
Puh. (09) 393 091, Fax (09) 393 0794
laakarilehti@laakarilehti.fi
© Suomen Lääkärilehti 1998-2015