Ajan­kohtai­sta

Saako vastaanottokäynnin tallentaa?

Mitä tehdä, kun potilas haluaa äänittää tai kuvata vastaanottokäynnin? Kysy potilaalta, miksi, neuvoo psykiatri Samuli Saarni.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/panthermedia_laakari_ja_potilas.jpg

Mitä tehdä, kun potilas haluaa äänittää tai kuvata vastaanottokäynnin? Kysy potilaalta, miksi, neuvoo psykiatri Samuli Saarni.

– Jos potilas haluaisi tallentaa vastaanottokäynnin lääkäriä kohtaan tuntemansa epäluulon vuoksi, yrittäisin ottaa selvää, onko luulo jollain lailla perusteltu vai onko potilaalla psykiatrisia syitä pelätä huijatuksi tai kaltoin kohdelluksi tulemista, Saarni pohtii.

Saarni on myös Lääkäriliiton eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja. Hän arvioi, että potilasta, joka ei luota lääkäriinsä, on vaikea hoitaa. Lääkärin voi olla vaikea toimia luontevasti, jos pelkää, että tallennetta yritetään käyttää myöhemmin häntä vastaan.

– Lääkärin pitää kuitenkin kantaa vastuu kaikesta mitä sanoo riippumatta siitä, tallentaako potilas vastaanoton.

Laki ei kiellä sellaisen kahdenvälisen keskustelun tallentamista, johon nauhoittaja itsekin osallistuu.

Entä jos tallenne leviää nettiin? Periaatteessa jokaisella on oikeus päättää esimerkiksi, mitä kuvia hänestä julkaistaan. Luvatta julkaiseminen ei silti välttämättä 
ole rikos. Jos tallenne esitetään loukkaavassa yhteydessä, kyseessä voi olla kunnianloukkaus.

Lääkäriliiton lakimies Hannele Pöyry huomauttaa, että lääkärin 
on oman oikeusturvansakin kannalta tärkeää tehdä huolelliset potilasmerkinnät.

– Jos lääkäri saa potilaan luottamaan siihen, että potilasmerkinnät ovat ajan tasalla, tällä 
ei pitäisi olla tarvetta tallentaa vastaanottokäyntiä. Kannattaa tähdentää, että potilaalla on oikeus saada tietää, mitä merkintöjä vastaanotosta on tehty, ja myös oikeus pyytää tietojen korjaamista.

Hertta Vierula
Kuva: Panthermedia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030