Ajan­kohtai­sta

Oulussa pieni osa väestöstä kerryttää suuren osan kustannuksista

Selvityksen mukaan suurin osa sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksista aiheutuu pienen joukon käyttämistä palveluista. Kalliit asukkaat käyttävät tyypillisesti monia erilaisia palveluita.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/tapaturmaasema_9.JPG

Oulussa on selvitetty, miten sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset jakautuvat asukkaiden kesken. Raportin mukaan 10 % väestöstä aiheuttaa 81 % kustannuksista. Kalliit asukkaat käyttävät tyypillisesti monia erilaisia palveluita.

Raportissa on myös avattu, miten kalleimman kymmenen prosentin palvelut jakautuvat sosiaalipalveluiden ja terveyspalveluiden osalle: 38 % kustannuksista muodostuu pelkästään terveyspalveluita käyttävien kustannuksista, 62 % muodostuu sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden kokonaiskustannuksista.

Suurimmat kustannukset aiheutuvat vanhuspalveluiden asiakkaista. Seuraavaksi suurin ryhmä on kalliita somaattisia sairauksia sairastavat. Kolmanneksi suurin ryhmä ovat päihdepalveluiden ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaat.

Raportista selviää myös, että eniten kustannuksia aiheuttava 10 % väestöstä käyttää tyypillisesti laajasti koko palvelujärjestelmää, kun valtaosa väestöstä käyttää pääosin yhtä palvelua tai ei palveluita ollenkaan. Sosiaalipalveluista lähes 100 % menee kalleimmalle 10 %:lle väestöstä.

Tarvitaan uusi toimintamalli

Raportissa todetaan, että nykyinen palvelujärjestelmä palvelee huonosti niitä, jotka tarvitsevat paljon erilaisia palveluita. Kalliit asiakkaat kuormittavat erityisesti kaupunginsairaalaa, somaattista erikoissairaanhoitoa ja mielenterveyspalveluita. Sen sijaan avoterveydenhuollossa, yhteispäivystyksessä ja suun terveydenhuollossa kalliiden asiakkaiden osuus on pieni.

Raportissa ehdotetaan, että pitäisi luoda toimintamalli niille kalliille asukkaille, jotka käyttävät paljon erilaisia palveluja. Heitä varten pitäisi olla yksi vastuutaho, case manager, joka voisi suunnitella palvelukokonaisuuden yksilöllisesti kullekin asiakkaalle. Tällä hetkellä he eivät välttämättä saa tarvitsemaansa palvelua, vaan joutuvat hakemaan apua sieltä täältä. Kaupungin pitäisi myös pystyä tehokkaammin ennaltaehkäisemään asukkaiden joutumista kalleimpaan ryhmään.

Raportin on tehnyt Oulun kaupungin tilauksesta Nordic Healthcare Group.

Hertta Vierula
Kuva: Mikko Käkelä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030