Ajan­kohtai­sta

Moniammatillinen opetus laajenee

Turku kouluttaa tulevia lääkäreitä ja sosiaalityön­tekijöitä yhdessä.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/moniammatillisuusweb.jpg

Turku kouluttaa tulevia lääkäreitä ja sosiaalityön­tekijöitä yhdessä.

Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta aloitti opintokokonaisuuden, jossa on lääkäriopiskelijoiden lisäksi sosiaalityön ja hoitoalan opiskelijoita.

Moniammatillinen opetus yleistyy, mutta kurssiyhteistyö sosiaali­alan kanssa on toistaiseksi harvinaista. Vastaavaa on toteutettu vain Tampereen yliopistossa.

– Valtiovallan näkemys on, että sosiaalityön ja terveydenhuollon pitäisi olla lähempänä toisiaan. Yhden luukun periaate ja sektorien lähentyminen on kannatettavaa, johtaja Outi Kortekangas-Savolainen Turun lääketieteellisen tiedekunnan koulutuksen tutkimus- ja kehittämisyksiköstä sanoo.

Kortekangas-Savolaisen mukaan lääketieteen ja sosiaalialan yhteisopetusta on vähän muuallakaan maailmassa.

Eri ala, eri näkökulma

Kahden opintopisteen valinnainen Aivot-opinto­­kokonaisuus käsittelee muistia, päihteitä, depressiota, aivovammoja ja kipua.

Syyskuussa alkanut kurssi on hyvin suosittu sekä lääketieteen että sosiaalityön opiskelijoiden keskuudessa. Kaikki halukkaat eivät päässeet mukaan.

Lääketieteen opiskelija Alisa Salmi­valli uskoo, että opiskelusta tulee antoisaa. Sosiaalityön opiskelijoihin on mukava tutustua.

– Ongelmiin saa varmasti erilaista näkö­kulmaa, kun on eri alan opiskelijoiden kanssa, hän sanoo.

Sosiaalityön opiskelija Ari-Matti Näätänen on hyvin motivoitunut. Hän odottaa eniten pienryhmän käyntiä päihde-ensikoti Pinjassa.

– Kentällä tälle on varmasti tilausta. Jos on esimerkiksi asiakas, joka on loukannut itsensä ja nauttinut alkoholia, ongelma voi olla monisyisempi kuin vain vamma polvessa.

Avoin asenne on hyvä pohja

Outi Kortekangas-Savolainen toteaa, ­että lääketieteen opiskelijoiden on so­siaalityön lähestymis­tavan hahmotta­misen lisäksi hyvä saada lisää tietoa so­siaalilainsäädännöstä.

Opintokokonaisuus on suunnattu toisen vuosikurssin lääketieteen opiskelijoille. Kortekangas-Savolaisen mukaan tulevien lääkärien asenteet ­eivät vielä tuolloin ole jämähtäneet.

– Opiskelijoilla on otollinen vaihe oppia yhteistä kieltä ja luoda tulevaisuuden verkostoja.

Idea saa kannatusta

Turun ideaa sosiaalityön opiskelijoiden yhteisopetuksesta pidetään hyvänä kaikissa lääketieteellisissä tiedekunnissa. Tampereen yliopistoa lukuun ottamatta moniammatillinen opetus on rajoittunut hoitajaopiskelijoihin.

Itä-Suomen yliopiston lääketieteen laitoksen johtajan Jukka Pelkosen mukaan laajempi moniammatillinen opetus sopisi hyvin myös esimerkiksi päivystysalueelle. Ajatuksia on esitetty, mutta suunnitelmat ovat vielä alkumetreillä.

– Yksi viivästyttänyt asia on sote-ratkaisu. Jos se luo uudet sosiaali- ja terveysalueet, toimintakulttuuri ja kenttä muuttuvat. Emme vielä tiedä, kenen kanssa tulemme tekemään opetusyhteistyötä.

Oulussa moniammatillista opetusta pilotoidaan parhaillaan opetusterveyskeskuksessa.

– Sosiaaliala oli suunnitelmissa mukana, mutta Oulun kaupungin terveydenhuoltoa uudistettaessa suunnitelmista on tässä vaiheessa jouduttu tinkimään, lääketieteellisen tiedekunnan koulutusdekaani Jyrki Mäkelä kertoo.

Tampereen yliopiston lääketieteen yksikössä sosiaalialan opiskelijoita on monien vuosien ajan osallistunut vanhenemista käsittelevälle opintojaksolle, jos se on aikataulusyistä ollut mahdollista.

Linköpingin yliopisto kuuluu edelläkävijöihin

Moniammatillinen opetus lisääntyy entisestään, katsoo Outi Kortekangas-Savolainen Turun yliopistosta.

– Se on aivan varmasti tulevaisuutta. Ongelmat ovat enemmän logistisia kuin asenteellisia.

Koulutusjohtaja Kati Hakkarainen Tampereen yliopiston lääketieteen yksiköstä kertoo, että hyvin toteutettuna moni­ammatillinen opetus edistää ­potilas­turvallisuutta sekä eri alan asian­­tuntijoiden keskinäistä osaamisen tuntemusta ja yhteis­työtä.

– Moniammatillinen oppiminen on kuitenkin myös haavoittuvaa. On löydettävä kullekin yhteisölle ja opiskelija­­ryhmälle sopivat menettelyt, joita on monitoroitava tarkkaan.

Hakkaraisen mukaan moniammatillisen oppimisen toteutus ja arviointi vaativat resursseja, joista kaikissa lääketiedettä sekä hoito- ja sosiaalialoja opettavissa paikoissa on huutava pula.

Simulaatio-oppiminen lisää kiinnostusta

Moniammatillista oppimista ja opetusta on tutkittu runsaasti. Edelläkävijöihin kuuluu esimerkiksi Linköpingin yliopisto.

– Moniammatillinen oppiminen elää renessanssia. Englanninkielinen nimi ”multi­professional learning” on nyt ”interprofessional learning”. Yksi syy uuteen kiinnostukseen lienee simulaatio-oppiminen, jossa moniammatilliset tiimit ovat keskeisessä asemassa, Kati Hakkarainen sanoo.

Hakkaraisen mukaan Tampereen lääke­tieteellisessä tiedekunnassa suunnitellaan parhaillaan moni­ammatillisia, tehtävä­lähtöiseen oppimiseen pohjautuvia pilotteja.

Pian tilatkin tukevat moniammatillista opetusta entistä paremmin. Vuoden päästä valmistuu Pirkanmaan sairaan­hoitopiirin, Tampereen ammattikorkea­koulun ja yliopiston lääketieteen yksikön Taito-keskus, joka yhdistää lääkärien ja hoitoalan ammattilaisten perus-, jatko- ja täydennys­koulutuksen taito- ja simulaatio-oppimisen.

Miia Soininen
Kuva: Vesa-Matti Väärä. Kuvassa Ari-Matti Näätänen ja Alisa Salmivalli.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030