Ajan­kohtai­sta

Kantelut TEOlle lisääntyivät

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen valvonta-asioiden määrä nousi viime vuonna 13 prosenttia. Ilmiö ei ole uusi. TEO puuttuu ammatinharjoittamisen oikeuksiinkin entistä useammin.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/teoasiat.jpg

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus saa entistä enemmän kanteluita, ilmoituksia ja lausuntopyyntöjä. Viime vuonna niitä tuli 660, mikä on 13 prosenttia aiempaa vuotta enemmän.

TEOn lisäksi hoitovirhe-epäilyjä käsittelevät lääninhallitukset. Vuonna 2005 ne ratkaisivat yhdessä 1255 terveydenhuollon valvonta-asiaa.

Suuntaus ei ole uusi. TEOlle tulleiden valvonta-asioiden määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Apulaisjohtaja Tarja Holi löytää tuoreiden lukujen taustalta monia syitä.

– TEOn toimivalta laajeni koskemaan yksilöiden ohella myös organisaatioiden toimintaa, ja yleinen informaatio tästä on varmasti lisännyt yhteydenottoja meille. Toisaalta sama trendi on muuallakin, ihmiset selvityttävät omaa hoitoaan yhä enemmän.

Holin mukaan hoitotakuu on lisännyt hoidon saatavuuteen liittyviä kanteluita. Ulkomaalaisista lääkäreistä varsinaisia kanteluja ei tule paljon, mutta vuokratyövoimaan liittyvistä hoitotapahtumista enemmän.

– Vuokratyövoima on ajan ilmiö, ja muuttuva ympäristö vaikuttaa myös hoidon toteuttamiseen. Kyllä se näkyy eri tavoin hoidon toteuttamisessa, kun terveydenhuollon ammattihenkilöt eivät ole sairaalan ja terveyskeskuksen omaa henkilökuntaa.

Oikeudet pois useammilta

Kanteluiden määrän kasvu lisää myös vakavia seuraamuksia. Viime vuonna ammatinharjoittamisen oikeudet poistettiin tai niitä rajattiin 26 ammattilaiselta. Edellisenä vuonna tapauksia oli 18.

TEO ja lääninhallitukset aikovat kiinnittää entistä enemmän huomiota terveydenhuollon ohjaukseen.

Holi uskoo, että kantelujen lisääntymistä ei saada taittumaan kokonaan. Terveydenhuollon toimintayksikköjen olisi kuitenkin tärkeää paneutua aiempaa huolellisemmin potilaan ja omaisten kanssa keskusteluun ja heidän kokemiensa epäkohtien selvittämiseen. Tällöin ulkopuolista viranomaista tarvittaisiin vähemmän.

– Toisaalta esimerkiksi kiire ja tiuhaan vaihtuva henkilökunta lisäävät epätyydyttävän hoidon kokemuksia. Toimintayksikkötasolla pitäisi analysoida systemaattisesti palvelujen laatua ja pureutua epäkohtien syihin.

Lääkitys ja potilasasiakirjat kipupisteitä

Tarja Holin mukaan kanteluiden kirjo on hyvin laaja, eikä tyypillistä hoitovirhettä ole. Vuoden 2005 ratkaisutilastossa eniten huomautettavaa oli lääkityksessä ja potilasasiakirjoissa.

Keskushermostoon vaikuttavien PKV-lääkkeiden määräyksiä koskevat asiat ja potilasasiakirjojen merkintöjen puutteet on noteerattu aiemminkin. Lääkitysvirheiden takia TEO on jo esittänyt opetusministeriölle, että lääkitys otettaisiin paremmin huomioon terveydenhuollon henkilökunnan koulutuksessa.

– Lääkkeiden määräämistä koskevia valvonta-asioita tulee paljonkin yksityiseltä sektorilta. Varsinaista hoitoa koskevia kanteluita tulee yksityissektorilta melko vähän, Holi toteaa.

Yleisimpiin aiheisiin kuuluvat myös hoidon ja diagnoosin viivästymiset sekä laadullisesti huono hoito erityisesti vanhuspotilailla ja pitkäaikaishoidossa. Samassa kantelussa on usein monia osatekijöitä. Entistä enemmän moititaan myös esimerkiksi potilaan tiedonsaantia ja kuulemista.

Kuvio: TEOn selvitettäväksi tulleet terveydenhuollon valvonta-asiat vuosina 1994–2006.

Miia Soininen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030