Ajan­kohtai­sta

EU kampanjoi lihavuutta vastaan YouTubessa

UEFA:n kanssa tehty mainosvideo koettaa kammeta eurooppalaiset sohvaperunat ylös.

EU:n komissio on ottanut internetin avuksi terveysvalistuksessa. Komissio julkaisi YouTubessa liikkumaan kannustavan mainosvideon yhdessä Euroopan jalkapalloliiton UEFA:n kanssa.

Puolen minuutin pituista videota esitetään myös Mestarien liigan otteluiden mainostauoilla. Mainoksen uskotaan saavan noin 80–100 miljoonaa katsojaa viikoittain.

Mainoksen slogan on vapaasti käännettynä: ”Nouse ylös, sohvaperuna”.

– Eurooppalaiset syövät liikaa ja liikkuvat liian vähän, minkä takia yli puolet aikuisista on ylipainoisia tai lihavia. Tämä mainoskampanjan avulla haluamme auttaa katsojia ymmärtämään paremmin fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveellisessä elämässä ja kannustaa heitä ottamaan liikunta osaksi päivittäistä rutiinia, EU:n terveysasioista vastaava komissaari Markos Kyprianou sanoo.

YouTube on yksi internetin suosituimmista videopalveluista.

Miia Soininen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030