Vitamiinit eivät pidennä ikää
Julkaistu 17.04.2008 10.14
Pitkää ikää ei saa vitamiineja syömällä. 67 satunnaistetun tutkimuksen Cochrane-analyysissä ei löytynyt näyttöä antioksidanttilisien hyödyllisyydestä kuolleisuuden ehkäisyssä sen enempää terveillä kuin sairaillakaan. Tutkimuksiin oli osallistunut yli 230 000 ihmistä.
Joissakin tutkimuksissa on jopa tullut esiin kuolleisuuden lisääntyminen beetakaroteenia, A- tai E-vitamiinia käyttäneillä. Seleenistä ja C-vitamiinista ei ole saatu positiivista eikä negatiivista näyttöä.
Tutkimusryhmä suosittelee, että antioksidanttivalmisteet arvioitaisiin perusteellisesti ennen myyntilupaa.
Marianne Jansson
| Edellinen | Seuraava | Lisää uutisia | Anna palautetta uutisesta |
Käynnistä keskustelu aiheesta |
Kerro kollegalle |
Tulosta | |





