Ajan­kohtai­sta

Tietokonepeli avuksi lukivaikeuden ehkäisyyn

Lukivaikeus voidaan ehkäistä ennen kouluikää aloitetulla harjoittelulla.

Lapsen kielen kehityksen epätyypilliset piirteet paljastavat jo varhain lapsen riskin kohdata lukivaikeus. Uuden tutkimuksen mukaan lapsen lukemaan oppimisen haasteisiin voidaan kuitenkin vastata tehokkaasti harjoittelulla. Oppimisen ja motivaation huippuyksikön tutkimustuloksia esiteltiin Suomen Akatemian tiedeaamiaisella torstaina.

Professori Heikki Lyytisen johtamassa tutkimuksessa on selvitetty sitä, miten lukemisen ja kirjoittamisen oppimisessa ilmeneviä vaikeuksia on mahdollista ennakoida ja ennaltaehkäistä. Tutkimukseen osallistui 107 lasta, joiden vanhemmalla on lukivaikeus. Näiden lasten kehitystä seurattiin intensiivisesti syntymästä kouluikään. Vertailukohteena oli vastaavansuuruinen lapsiryhmä, jolla ei ollut perinnöllistä riskiä saada lukivaikeutta.

– Lapsista, joiden vanhemmalla oli lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä vaikeuksia, puolelle lukemaan oppiminen osoittautui muita haasteellisemmaksi. Näiden lasten kielellisen kehityksen epätyypillisyydet ilmaisivat riskin jo varhain ja pääsimme tutkimuksessa hyvin selville myös lukivaikeuksia ennakoivan kehityksen tyypillisestä kulusta, professori Heikki Lyytinen Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Lyytisen mukaan lukivaikeuksia ennakoivat merkit ilmenevät ensisijaisesti kahdella alueella – toisaalta viivästyneenä valmiutena havaita ja käsitellä mielessä puheäänen yksityiskohtia, toisaalta tuttujen visuaalisesti esitettyjen kohteiden nimeämisen hitautena. Lukemaan oppimisen ikää lähestyttäessä kirjainten nimien ja vastinäänteiden muistiin talletus on riskilapselle odotettua vaikeampaa.

– Lukutaidon saavuttaminen edellyttää ikätovereita enemmän harjoittelua. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, haasteena on lukemisen automatisointi. Ilman sujuvaa lukutaitoa vaativan tekstin ymmärtämiseen ei riitä voimavaroja. Hidas lukija ei pysty tavoittamaan mieleensä tekstikokonaisuutta, mitä juonessa pysyminen edellyttäisi. Sen vuoksi lukemisen ja kirjoittamisen virheettömyyden ohella on kiinnitettävä huomiota myös siihen, että lukemisen tarkoitus täyttyy, eli että pitkälauseinenkin teksti tulee ymmärretyksi, Lyytinen korostaa.

Tietokonepeli avuksi harjoitteluun

Lukemaan oppimisen vaikeuksia voidaan merkittävästi vähentää harjoittelulla.

– Ja sellaisella tavalla, joka on hauska myös lapselle, jolle oppiminen ei ole helppoa, Heikki Lyytinen sanoo.

Harjoitteluun on huippuyksikössä kehitetty tietokonepelinomaisia oppimisympäristöjä, jotka ovat kaikkien ilmaisesti saatavilla internetissä. Niitä suositellaan lapsille, joilla on havaittavissa lukivaikeuden riski tai joille lukemaan oppiminen on jo osoittautunut ensimmäisellä luokalla vaikeaksi.

– Paras aika aloittaa harjoittelu on esiopetusiän loppuvaihe, mutta apua ehtii vielä saa koulun alettuakin. Oppimistulos tehostuu, kun harjoitteita tehdään toistuvasti, enemmän kuin kerran päivässä ja kerrallaan lyhyinä pelijaksoina. Pelaamiskerran paras pituus on aika, jonka lapsi kokee hauskaksi.

Lukutaitoa harjoittavalla tietokonepelillä harjoitellaan kirjoitetun ja puhutun kielen suhteita järjestelmällisesti. Pelejä kehitetään suuntaan, jolla oppiminen tehostuu ja jolla lapset voivat kokea harjoittelun yhä miellyttävämmäksi.

Oppimisympäristön suunnittelussa on käytetty hyväksi monen tieteenalan tietämystä. Psykologian lisäksi mukana on mm. fonetiikan, matematiikan ja tietotekniikan asiantuntemusta. Näin oppimisympäristö on saatu tavanomaista opetuspeliä tehokkaammaksi.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030