Ajan­kohtai­sta

Parkinson-potilaan ajokyvyn arviointi vaativaa

Vaativiin ajokyvyn arvioihin tarvitaan moniammatillinen tiimi.

Toimintarajoitteinen henkilö, kuten Parkinson-potilas itse tai hänen puolisonsa ei kykene luotettavasti arvioimaan ajokykyä. Turvallisuuden kannalta hallintalaitteilla suoritetut operaatiot eivät ole ratkaisevia, vaan keskeisessä asemassa ovat henkiset toiminnot, jotka kuljettaja toteuttaa hallintalaitteiden avulla, todetaan Helsingin yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa.

Veli Matti Heikkilä totesi tutkimuksissaan, että kokemattomilla kuljettajilla virheet laboratoriossa ennustivat virheitä ajokokeessa, kun taas kokeneilla virheitä ennusti hitaus laboratoriossa. Parkinson-potilaista tehdyn tutkimuksen keskeinen löydös oli, että kokenutkaan kliinikko ei kykene arvioimaan ajokykyä luotettavasti tekemättä yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa.

– Tulevaisuudessa ajokyvyn erityistutkimusta vaativien toimintarajoitteisten henkilöiden määrä kasvaa väestön vanhenemisen ja apuvälineteknologian kehittymisen myötä. Edelleenkään ei ole olemassa yhteistä näkemystä siitä, mistä ajokyvyn arvioinneissa on kysymys, mitä menetelmiä ja mittoja arvioinneissa tulisi käyttää ja miten arviointi tulisi suorittaa, huomauttaa Heikkilä.

Persoonallisuustekijät keskeisiä toimintarajoitteisten arvioinnissa

Väitöstyössä kehitettiin empiirisen tutkimuksen ja psykologisen toiminnan teorian pohjalta ajotoiminnan ja ajokyvyn arvioinnin käsitteellinen malli. Malli korostaa kuljettajan ja toiminnan hierarkkista ja kompleksista luonnetta. Ajokyvyn arvioinnissa on kysymys näiden kahden dynaamisen systeemin vertailusta.

– Arvioinnin on oltava persoonalähtöistä eikä sairaus-, funktio- tai menetelmälähtöistä. Persoonallisuustekijät mukaan lukien tarpeet, motiivit, asenteet ja itsetiedostuksen aste, etenkin sairauden tunne, ovat keskeisiä arvioitaessa toimintarajoitteisten henkilöiden ajokykyä. Persoonallisuus on myös tärkein kompensaatiolähde fyysisille ja kognitiivisille rajoitteille, Heikkilä toteaa.

Tutkimustensa perusteella Heikkilä suosittelee moniammatillisen tiimin (lääkäri, liikenneopettaja, psykologi, toimintaterapeutti) käyttöä vaativissa ajokyvyn arvioinneissa.

– Ajokyvyn arvioinnissa ensisijaista on johdonmukainen ja perusteltu käsitteellinen malli, vaikka konkreettiset arviointimenetelmät vaihtelisivat. Tien päällä suoritettu liikenneopettajan valvoma ajokoe on kuitenkin aitona toiminnallisena testinä ehdottomasti sisällytettävä ajokyvyn arviointiin aina, kun se turvallisuussyistä on mahdollista, toteaa Heikkilä.

Veli Matti Heikkilän psykologian alan väitöskirja Evaluation of driving ability of the disabled persons in the context of the psychological activity theory tarkastetaan 14.11.2008 Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030