Homokysteeiinin lasku vitamiineilla ei vähennä sydänriskiä
Julkaistu 23.06.2010 10.12
Veren homokysteiinitason vähentäminen foolihapolla ja B12-vitamiinilla ei pienennä uuden sydäninfarktin, aivohalvauksen tai sydänperäisen kuoleman riskiä henkilöillä, jotka ovat jo kokeneet sydäninfarktin. Näin kertoo JAMA:ssa julkaistu tutkimus.
Tutkimuksesta käy myös ilmi, että foolihappo ja B12-vitamiini eivät lisää potilaiden riskiä sairastua syöpään.
Satunnaistettu tutkimus tarkasteli 12 064 sydäninfarktin kokenutta potilasta Britanniassa vuosina 1998–2008. Potilaat saivat päivittäin 2 mg foolihappolisän ja 1 mg B12-vitamiinilisän. Vitamiinit laskivat veren homokysteiinitasoa noin 28 prosenttia.
Tutkimuksen mukaan homokysteiinitason on tiedetty olevan yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin, mutta yhteyden kausaalisuus on ollut hieman epäselvä.
– Tulokset korostavat sitä, että on tärkeää keskittyä lääkehoitoihin ja elintapojen muutoksiin, jotka ovat tutkitusti hyödyllisiä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä, tutkijat toteavat.
Miia Soininen
Kuva: Pixmac
| Edellinen | Seuraava | Lisää uutisia | Anna palautetta uutisesta |
Käynnistä keskustelu aiheesta |
Kerro kollegalle |
Tulosta | |




