Etusivu » Lääkärilehden uutisia

FDA: muutoksia statiinien turvallisuusohjeisiin
Julkaistu 29.02.2012 10.12

FDA tiedottaa muuttaneensa statiinien turvalliseen käyttöön liittyviä ohjeita.

Lääkepakkauksista poistetaan suositus statiinien käyttäjien maksaentsyymien säännöllisestä seurannasta, sillä statiineihin liittyvät maksavariot ovat harvinaisia ja ennustamattomia. Potilaan maksa-arvot tulisi tarkistaa ennen lääkityksen aloitusta ja myöhemmin vain kliinisten oireiden perusteella.

Pakkauksiin lisätään tieto siitä, että lääke voi aiheuttaa muistiongelmia ja sekavuutta ja että sen käyttöön liittyy hieman kohonnut korkean verensokerin ja diabeteksen riski.

Pakkauksiin lisätään myös varoitus lääkeyhteisvaikutuksista: esimerkiksi lovastatiinia ei tulisi käyttää yhdessä HIV-lääkkeiden (proeaasiestäjien) ja tiettyjen infektiolääkkeiden kanssa.

Muutokset koskevat seuraavia lääkeaineita: atorvastatiini, fluvastatiini, lovastatiini, pitavastatiini, pravastatiini, rosuvastatiini ja simvastatiini.

 

Edellinen Seuraava Lisää uutisia Anna palautetta uutisesta
Käynnistä keskustelu aiheesta Kerro kollegalle Tulosta

Kerro kollegalle

Lähetä uutinen sähköpostilla


Samasta aiheesta aikaisemmin
Uusimmat uutiset

Estrogeeni-progestiiniyhdistelmähoidolla suurempi yhteys rintasyöpäriskiin kuin estrogeenihoidolla28.04.2015

Toisen sukupolven masennuslääkkeet luultua tehottomampia ahdistuksen hoidossa27.04.2015

Äänessä potilas: Bentsodiatsepiineille kiitos24.04.2015

Sosiaalinen media testaa työntekijän uskollisuutta23.04.2015

Opiskelijavaihto ja tauon tarve houkuttavat välivuoden pitoon23.04.2015

Voiko potilaalta salata 
hänen omia tietojaan?23.04.2015

Lääkäriliitto aloittaa yt-neuvottelut22.04.2015

Uudet lääkäriedustajat korostavat talouskysymyksiin tarttumista21.04.2015

Suomen ensimmäinen tekosydän asennettu potilaalle21.04.2015

Köyhien sairaalajaksot tulevat kalliimmaksi kuin varakkaiden21.04.2015

Suomen Lääkärilehti
Mäkelänkatu 2, PL 49, 00501 Helsinki
Puh. (09) 393 091, Fax (09) 393 0794
laakarilehti@laakarilehti.fi
© Suomen Lääkärilehti 1998-2015