Ajan­kohtai­sta

Apotin kuherruskuukausi käynnissä Vantaalla

Perusterveydenhuollon ensikosketus uuteen potilastietojärjestelmään on ollut varovaisen positiivinen.

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1

Vantaan Martinlaakson terveysasemalla Apotti-potilastietojärjestelmä on ollut käytössä muutaman päivän ajan. Ensituntuma potilastietojärjestelmästä on henkilökunnan mukaan varovaisen positiivinen. Äitienpäivänaattona tapahtuneen käyttöönoton jälkeen järjestelmä ei ole kaatunut kertaakaan.

– Ongelmia on ollut enemminkin käyttäjissä, jotka eivät ole tienneet miten edetä järjestelmän kanssa, kertoo Martinlaakson terveysaseman terveyskeskuslääkäri Sirkku Vuorma.

Vuorman mukaan alku on ollut kankea ja työläs, koska Apotti poikkeaa niin paljon aikaisemmasta GFS-potilastietojärjestelmästä. Alkuvaiheessa kuluu normaalia enemmän aikaa, kun kahden potilastietojärjestelmän tietoja sovitetaan yhteen.

– Apotti lukee esimerkiksi reseptikeskuksesta reseptit ja vanhasta potilastietojärjestelmästä pysyvät diagnoosit, allergiat ja rokotustiedot, jotka me hyväksytään. Se vie aikaa.

Opeteltavaa piisaa, koska Apotti poikkeaa visuaalisesti ja toiminnallisesti vanhasta. Tässä auttaa henkilökunnan joukosta Apotin saloihin perehdytetyt lääkärit ja hoitajat sekä varsinaisen emoyhtiön koulutetut tukihenkilöt. Heitä on Martinlaaksossa kaksi.

Kollega keskittyy auttamiseen

Lääketieteen lisensiaatti Janne Hänninen on perehtynyt Apotin toimintaan. Hän on juossut muutaman päivän ajan huoneesta toiseen jakaen apua. Apua saa matalalla kynnyksellä esimerkiksi WhatsApp-sovelluksen kautta.

– Sen kautta pyydetään tulemaan tiettyyn huoneeseen ja auttamaan esimerkiksi kirjautumisongelman kanssa. Yritän hoitaa ongelman paikan päällä, mutta jos en pysty siihen, vien asian eteenpäin.

Lue myös

Hänninen pystyy keskittymään kollegoiden auttamiseen, koska on "irrotettu" potilastyöstä muutamaksi viikoksi.

– Kokonaisuus huomioiden kaikki on mennyt yllättävän hyvin. Ei ole tullut sellaisia suuria virheitä, joita ei olisi pystynyt ratkaisemaan nopeasti, Hänninen sanoo.

Vuorman mukaan tilanne paranee, kun toistojen kautta asioista tulee rutiinia. Nyt järjestelmää on käytetty vasta muutaman päivän ajan. Hän kiittelee viime viikon täydennyskoulutuksia. Tiettyjen aiheiden kertaaminen auttoi käyttöönotossa.

– Suhtaudumme optimistisesti. Kyllä me opimme, hän toteaa.

Kuva: Mikko Käkelä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030