1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa
Ajan­kohtai­sta

Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa

Sairaanhoitopiirin hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu tulisi kirjata lakiin.

Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa Kuva 1 / 1 Kuva: Sami Perttila

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallituksen kannanoton mukaan HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa. Hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu on kirjattava lakiin.

HUS:n mukaan sote-uudistuksen tulee parantaa potilaiden hoitokokonaisuuksien järjestämismahdollisuuksia ja palvelujärjestelmän kustannusvaikuttavuutta. Sote-uudistus ei saa vaarantaa potilaiden hoidon laatua, saatavuutta tai turvallisuutta.

Hallituksen mukaan HUS on toimiva kokonaisuus, joka turvaa Uudenmaan asukkaiden yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut, alueellisen valmiuden ja ensihoidon sekä koko Suomen vaativimman erityistason sairaanhoidon.

HUS:n tiedotteessa todetaan, että sairaanhoitopiiri on kaksikymmenvuotisen historiansa aikana osoittanut erikoissairaanhoidon keskittämisen taloudelliset ja laadulliset hyödyt. Vuosien aikana kunnat ovat siirtäneet muun muassa sairaanhoitoon liittyviä tehtäviään HUS:lle varmistaakseen toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden.

Paluuta hajautettuun erikoissairaanhoidon vastuujakoon ei tule kannanoton mukaan toteuttaa, koska se olisi tuhoisaa niin potilaiden kuin talouden hallinnan kannalta.

– Uudenmaan erillisratkaisussa tulee säilyttää erikoissairaanhoidon keskitettyjä palveluja koskevat vastuut vähintään nykyistä vastaavalla tasolla, hallitus toteaa tiedotteessa.

Hallituksen mukaan järjestämisvastuun säilyminen pääosin yhdellä taholla on tärkeää erityisesti kahdesta syystä. Se turvaa perustuslain mukaiset yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut Uudenmaan sisällä sekä mahdollistaa kustannustehokkaan toiminnan.

– Tämän varmistamiseksi HUS:lla tulee olla lakiin perustuva erikoissairaanhoidon järjestämisvastuu Uudenmaan alueella sekä lakiin perustuvat erityisvelvoitteet koko maata koskien mukaan lukien koulutus- ja tutkimustoiminta.

Kirjoittajat
Tuomas Keränen

Etusivulla juuri nyt

Poikkeusaika ei vähentänyt päivystysleikkauksia

Päivystyskirurgian saatavuus on turvattava myös poikkeusaikoina, osoittaa TAYS:n johtama tutkimus koronakeväältä.

Ajassa
Suomessa aletaan tutkia koronavirusepidemian vaikutusta syöpäpotilaisiin

Tutkimuksessa selvitetään, miten koronavirustartunta vaikuttaa syöpien diagnosointiin, syöpähoitojen aloittamiseen, annettuihin syöpähoitoihin, niiden haittavaikutuksiin sekä potilaiden elämänlaatuun ja elinaikaan.

Avi asetti uhkasakon – Nurmeksen yöpäivystys pitää lopettaa

Määräykseen sisältyy 200 000 euron uhkasakko.

Tieteessä
Laihduttamisyritykset kasvattivat riskiä lihoa ja sairastua tyypin 2 diabetekseen

Alun perin normaalipainoiset laihduttajat lihoivat enemmän 11 vuoden aikana kuin ne normaalipainoiset, jotka eivät laihduttaneet.

Missä maskisuositus viipyy?

Lääkärit suosittelevat Twitterissä suojaamaan maskilla itseään ja muita koronavirukselta.

Ajassa
FinnHELP tarjoaa tukea päivystyksen työntekijöille korona-aikana

- Korona on tehnyt terveydenhuollon ammattilaiset näkyviksi kokonaisina, sanoo Sari Ridell.