Ajan­kohtai­sta

Saarni: Ei perusteita, miksi viisi maakuntaa olisi yhtä parempi

Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni näkee, että Lex HUS kohtelee muuta maata eriarvoisesti.

Tiiamari Pennanen
Kuvituskuva 1
Mikko Käkelä

Sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti maanantaina, että Uudenmaan erillisratkaisua selvittävä HUS-työryhmä on päätynyt yksimieliseen esitykseen, jonka mukaan erikoissairaanhoidon järjestämisvastuu olisi yleisesti ja ensisijaisesti itsehallinnollisilla alueilla eli maakunnilla.

HUS vastaisi Uudenmaan alueella kiireellisestä erikoissairaanhoidosta, vaativasta ja yliopistosairaalalle kuuluvasta erikoissairaanhoidosta ja tämän järjestämiseksi tarpeellisesta muusta erikoissairaanhoidosta sekä muista erikoissairaanhoidon palveluista niiltä osin kuin maakunnat eivät niitä järjestä.

– Mallissa Uudenmaan terveydenhuoltoon tulee lakisääteisesti kahtia jaettu järjestämisvastuu: HUS vastaa erikoissairaanhoidon järjestämisestä kuten nykyisinkin. Jos Uusimaa on pakko pilkkoa viiteen maakuntaan, tämä on ainut toimiva vaihtoehto, kommentoi Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni.

Työryhmän esitys julkistetaan vasta sen jälkeen kun Uudenmaan ohjausryhmä on käsitellyt sitä torstaina. Saarni kommentoi siis nyt vain tiedotteessa annettuja tietoja. Saarnin mukaan lopullisen mallin toimivuus ratkeaa vasta yksityiskohtien selvittyä ja läpäistyä perustuslakivaliokunnan.

– Tiedotteessa ei tuoda perusteita sille, miksi viisi maakuntaa olisi yhtä maakuntaa parempi potilaiden tai kansalaisten kannalta. Näitä perusteita ei ole aiemminkaan esitetty, eikä niitä Lääkäriliiton näkökulmasta näyttäisi olevan olemassa.

Eriarvoinen asema

Saarni näkee, että Lex HUS kohtelee muuta maata eriarvoisesti, koska siinä asetetaan HUS erityiseen asemaan verrattuna muihin yliopistosairaaloihin, vaikka niillä on hyvin samanlaiset tehtävät. Yliopistosairaalat myös kilpailevat keskenään potilaista ja osaajista, ja erillisratkaisu asettaa HUS:n pysyvästi epäreiluun kilpailuasemaan.

Lue myös

Saarnin mielestä sama lainsäädäntö pitäisikin ulottaa koskemaan myös muita yliopistosairaaloita, mikäli erillisratkaisuun ja Lex HUS:iin päädytään.

– Tämä voisi sinänsä olla järkevää, koska samalla voitaisiin yo-sairaaloille määrätä laajempi vastuu koko erva-alueen palveluiden tukemisesta.

Saarnin mukaan jatkossa on keskeistä, että arvioidaan mitä hyötyä viidestä maakunnasta olisi Uudenmaan potilaille – ja mitä haittoja muun maan sote-kehitykselle seuraa. Vasta tämän jälkeen tulisi ottaa kantaa siihen, kannattaako erillisratkaisuun ylipäätään mennä.

– Merkittävänä riskinä on, että erillisratkaisu on perustuslaillisesti ongelmallinen, potilaiden kannalta haitallinen ja niin monimutkainen, että se kaataa koko soten.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030