Ajan­kohtai­sta

Tietojärjestelmät eivät saa estää yhteyden saamista terveydenhuoltoon

Helsingin on kyettävä täyttämään lainmukaiset velvoitteet tietojärjestelmien ongelmista huolimatta, katsoo apulaisoikeuskanslerin sijainen.

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1

Apulaisoikeuskanslerin sijainen katsoo, että Helsingin kaupungin tietojärjestelmäongelmat eivät saa estää yhteyden saamista terveydenhuoltoon. Kaupungin on kyettävä järjestämään toimintansa niin, että potilas voi saada terveydenhuoltolaissa säädetyllä tavalla yhteyden terveyskeskukseen tai muuhun terveydenhuollon yksikköön hoidon tarpeen arvioimiseksi ja hoitonsa järjestämiseksi.

Päätös liittyy kanteluun viime keväältä. Tuolloin apulaisoikeuskanslerille kanneltiin Helsingin terveydenhuollon ajanvarausjärjestelmän toimivuudesta. Kantelija arvosteli Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon ajanvarauksen toimintaa.

Kantelijan mukaan kaupungin ajanvaraukseen oli vaikea saada yhteyttä ja kun yhteyden saaminen onnistui, kaikki samalle päivälle saatavissa olleet ajat olivat jo menneet.

Suun terveydenhuollon ajanvarauksen ongelmat liittyvät Lifecare-potilastietojärjestelmän käyttöönottoon. Keskitetty ajanvarausjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingissä viime vuonna.

Lue myös

Kaupungin potilastietojärjestelmän ajanvarausosion ongelmien takia puheluita ei kyetty ottamaan vastaan normaaleja määriä. Kiireetöntä hoitoa koskeva järjestelmä jouduttiin myös aika ajoin sulkemaan.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen antoi ratkaisunsa keskiviikkona 17. huhtikuuta.

Kuva: Fotolia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030