Ajan­kohtai­sta

Akavan lausunto EU:n perustuslaista

Akava on antanut lausunnon eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle EU:n peruslakiehdotuksesta ja ottanut kantaa mm. terveyspalveluiden kilpailuttamiseen. Yksi tärkeimmistä perusoikeusasiakirjan oikeuksista, joita terveydenhoitoa koskevaan artiklaan on kirjattu, puuttuu tekstistä. Perusoikeuksia koskeva ehdotus tukee kansalaisten oikeutta ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon.

– Unionin kansalaisilla tulee kuitenkin olla oikeus yleisesti korkealaatuiseen terveydenhuoltoon, ennaltaehkäisevän hoidon määritelmä ei ole riittävä. EU:n tulisi taata kansalaisille myös yhtäläinen pääsy terveydenhuoltoon ja huolehtia kansalaisten tasa-arvosta perusoikeuksien terveyden suojelun ja parantamisen osalta, muistuttaa Akava.

Akava pitää konventin esitystä kokonaisuutena tyydyttävänä.

– Esitetty perustuslaki yksinkertaistaa ja selkeyttää unionin toimintaa ja lisää toiminnan avoimuutta. Tämä on tärkeää EU:n itälaajentumisen tuodessa 10 uutta jäsenmaata unionin kokonaisuuteen. Se toteaa, että konventin ehdotuksessa tulisi tavoitteena mainita myös kansalaisten terveys ja korkeatasoiset terveyspalvelut.