Lehti 13: Ajan­kohtai­sta 13/2020 vsk 75 s. 797

Ibuprofeenia vai parasetamolia koronassa?

Ulla Toikkanen

Koronavirusinfektion oireet saattavat pitkittyä ja vaikeutua käytettäessä ibuprofeenia, totesi BMJ äskettäin.

Onko näin, dosentti, keuhkosairauksien erikoislääkäri, Filha ry:n pääsihteeri Tuula Vasankari?

– Koronavirusinfektion riskiryhmässä ovat iäkkäät ja perussairaat henkilöt, joilla on usein vaikeuksia munuaisten toiminnassa, esimerkiksi vajaatoimintaa. Tällöin tulehduskipulääkkeet ovat ainakin suurina annoksina haitallisia.

”Ensisijainen kuume- ja kipulääke on ­parasetamoli.”

Iso osa maailmalla sairaalaan joutuneista koronaviruspotilaista on iäkkäämpiä ja perussairaita, joille tulehduskipulääkkeiden käyttö on jo sinänsä riski. Muutamien nuorempien, sairaalahoidossa olevien koronaviruspotilaiden taustatiedoista ei löytynyt muuta erityistä kuin tulehduskipulääkkeiden käyttö. Ei ole varmuutta siitä, onko tämä sattumaa vai ei.

Muiden virusten kuin koronan kanssa on jonkinasteista näyttöä siitä, että keuhkoreaktiot ovat hankalampia käytettäessä tulehduskipulääkkeitä. Tätä koskevissa tutkimuksissa haasteena on kysymys syystä ja seurauksesta. Tutkimusnäyttöä tarvitaan lisää.

BMJ:n mukaan koronaviruspotilaiden tulisi käyttää mieluummin parasetamolia kuin ibuprofeenia. Millaisia ohjeita lääkärin kannattaa antaa kotona olevalle kuumeiselle potilaalle, joka epäilee koronavirusta?

– Käypä hoito -suosituksissa sanotaan, että ensisijainen kuume- ja kipulääke on parasetamoli.

Iäkkäille ja monisairaille parasetamoli on ibuprofeenia parempi vaihtoehto, kunhan annokset eivät ole liian suuria. Parasetamoli voi aiheuttaa maksahaittoja isoina annoksina. Muille kuin iäkkäille ja perussairaille tulehduskipulääkkeet ovat satunnaisesti käytettyinä turvallisia.

Lue myös

Voiko kortisonia käyttää koronavirusinfektiossa? BMJ:ssä sanottiin myös, että koronavirusinfektion oireet saattavat vaikeutua ja pitkittyä kortisonia käytettäessä?

– Taustalla on ilmeisesti ajatus, että viruksen aiheuttamassa keuhkokuumeessa elimistön luonnollinen puolustusjärjestelmä sammuu kortikosteroidihoitoa käyttävillä ja tehohoidossa olevilla, vaikeaa keuhkojen toiminnanvajausta sairastavilla potilailla.

Vielä on kuitenkin aika puutteellista näyttöä siitä, että kortikosteroidihoito aiheuttaisi haittaa esimerkiksi keuhkosairauspotilaan keuhkokuumeen hoidossa. Astmaatikko tai keuhkoahtaumatautipotilas ei saisi missään nimessä lopettaa hengitettävää kortisonipohjaista lääkettä, koska perustauti on tärkeää hoitaa hyvin.

Kirjoittajat

Ulla Toikkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030