Lehti 9: Ajan­kohtai­sta 9/2000 vsk 55 s. 942

IT 2000-talets nya hälsoupplysning

Avsaknaden av svenkspråkig informationstjänst dit patienter/ klienter, deras anhöriga, barnfamiljer, resurssvaga och marginaliserade grupper samt vårdpersonal, vårdstuderande och andra intresserade kan vända sig för att få evidence-baserad faktakunskap på social- och hälsovårdens område ligger som grund för startandet av INFOTEKET.

INFOTEKET, som fysiskt finns i Folkhälsans Hälsoaktivitetshus i Helsingfors, lånar ut faktalitteratur om hälsa, funktionsstörningar och sjukdomar samt AV-material som videon, pedagogiska spel mm, hjälper att tolka svårläst medicinsk text, diagnoser mm, handleder i att anpassa faktakunskap till egen livssituation och vägleder i att söka fram fakta ur medicinska databasprogram och Internet. Med kostdataprogrammet Nutrica, som finns insatt på kunddatorerna, kan man t.ex. räkna ut näringsinnehållet i olika livsmedel, kaloriintaget eller näringsvärdet i den dagliga kosten, planera sin egen matsedel eller diet.

Erfarenheterna ur INFOTEKETs verksamhet visar att besökarna är både svenska, finska och engelska talande, att utlåningen och söktjänsten samt telefon- och e-postförfrågningarna hela tiden ökar. Det frågas om sjukdomar och dieter, om vård och fostran av barn, om inlärningsstörningar, funktionsstörningar i olika organ, om motions- och rörelsekurser och om sjukliga förändringar som hör till åldrandet. Vuxna, som är aktiva i arbetslivet och som har ont om tid att själva söka faktakunskap om hälsa eller funktionsstörningar, har INFOTEKETs personal kunnat hjälpa genom att söka fram faktalitteratur om sjukdomar, som drabbar deras barn eller deras åldrande föräldrar, tolka diagnoser, hjälpa dem att hitta rätt i vården samt förmedla kontakter till patientföreningar. Även frågor som knyter an till patientens ställning och den lagstadgade patientförsäkringen såsom bristande information och att inte bli bemött på sitt modersmål har börjat aktualiseras vid besöken.

Lue myös

Det goda i Infotekets verksamhet är att Folkhälsan satsar på kvaliteten och servicen. Besökarna får betjäning av professionell utbildad vårdpersonal och Folkhälsans hela rådgivande stödnät med specialtjänster som rygg- och nackklinik, habilitering och rehabilitering, hemsjukvård, åldringsvård, barndagvård och poliklinisk verksamhet samt rådgivningsverksamhet för barn, unga, vuxna och äldre står till Infotekets och besökarnas förfogande. Genom öppnandet av INFOTEKT görs vetenskapliga fakta och referenser lätt tillgängliga för allmänheten samtidigt som besökarna har möjlighet att själva aktivt söka svar på sina frågor om hälsa, funktionsstörningar och sjukdomar ur den samlade faktalitteraturen eller ur de medicinska databasprogrammen, som finns installerade i kunddatorerna till antalet fyra.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030