Ajan­kohtai­sta

Julkisen terveydenhuollon palvelu entistä ystävällisempää

1 045:n Taloustutkimus Oy:n haastatteleman suomalaisen mielestä terveyskeskuksissa ja sairaaloissa saa nykyisin ystävällisempää ja luotettavampaa palvelua kuin vuonna 1998. Kaikin muin mittarein arvioituna julkinen sektori kuitenkin sijoittui palvelutasoltaan kauaksi yksityisestä terveydenhuollosta, johon haastatellut olivat kaikista palveluista kaikkein tyytyväisimpiä. Terveyskeskusten ja sairaaloiden palvelutaso alitti kansalaisten tyytyväisyysmittarilla jopa pankkien ja postien palvelun. Yli puolet haastateltavista oli kokenut ongelmia julkisten terveyspalvelujen saatavuudessa ja palvelun ammattitaitoisuudessa. Joka viides ei tosin osannut nimetä kokeneensa mitään erityisiä ongelmia julkisessa terveydenhuollossa.

Kyselytutkimus tehtiin Terveyden suunta 2003 -seminaaria varten. Seminaarissa puhunut terveyskeskuslääkäri Kati Myllymäki totesikin, että potilaan kohtaaminen lääkärin tai hoitajan kanssa on koko toiminnan ydin.

– Henkilökunnan rekrytointi ja sen jälkeen ammattitaidosta ja jaksamisesta huolehtiminen on myös potilaiden ja veronmaksajien etu, hän korosti.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030