1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa
Ajan­kohtai­sta

Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa

Sairaanhoitopiirin hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu tulisi kirjata lakiin.

Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa Kuva 1 / 1 Kuva: Sami Perttila

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallituksen kannanoton mukaan HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa. Hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu on kirjattava lakiin.

HUS:n mukaan sote-uudistuksen tulee parantaa potilaiden hoitokokonaisuuksien järjestämismahdollisuuksia ja palvelujärjestelmän kustannusvaikuttavuutta. Sote-uudistus ei saa vaarantaa potilaiden hoidon laatua, saatavuutta tai turvallisuutta.

Hallituksen mukaan HUS on toimiva kokonaisuus, joka turvaa Uudenmaan asukkaiden yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut, alueellisen valmiuden ja ensihoidon sekä koko Suomen vaativimman erityistason sairaanhoidon.

HUS:n tiedotteessa todetaan, että sairaanhoitopiiri on kaksikymmenvuotisen historiansa aikana osoittanut erikoissairaanhoidon keskittämisen taloudelliset ja laadulliset hyödyt. Vuosien aikana kunnat ovat siirtäneet muun muassa sairaanhoitoon liittyviä tehtäviään HUS:lle varmistaakseen toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden.

Paluuta hajautettuun erikoissairaanhoidon vastuujakoon ei tule kannanoton mukaan toteuttaa, koska se olisi tuhoisaa niin potilaiden kuin talouden hallinnan kannalta.

– Uudenmaan erillisratkaisussa tulee säilyttää erikoissairaanhoidon keskitettyjä palveluja koskevat vastuut vähintään nykyistä vastaavalla tasolla, hallitus toteaa tiedotteessa.

Hallituksen mukaan järjestämisvastuun säilyminen pääosin yhdellä taholla on tärkeää erityisesti kahdesta syystä. Se turvaa perustuslain mukaiset yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut Uudenmaan sisällä sekä mahdollistaa kustannustehokkaan toiminnan.

– Tämän varmistamiseksi HUS:lla tulee olla lakiin perustuva erikoissairaanhoidon järjestämisvastuu Uudenmaan alueella sekä lakiin perustuvat erityisvelvoitteet koko maata koskien mukaan lukien koulutus- ja tutkimustoiminta.

Kirjoittajat
Tuomas Keränen

Etusivulla juuri nyt

Hyvää kesää

Lääkärilehden uutistuotanto jää kesätauolle juhannuksena.

Tieteessä
Kotimittaus toimiva vaihtoehto verenpaineen vuorokausirekisteröinnille

Sen sijaan kajoamattomasti arvioidun sentraalisen verenkierron paineen mittaus ei näyttänyt tuovan lisähyötyä diagnosointiin.

Lääkekorvaukset ylittivät 1,5 miljardia euroa

Kelan maksamat lääkekorvaukset kasvoivat viime vuonna 91 miljoonaa euroa.

Biopankkien toimintaa yhtenäistetään

Biopankkilain uudistuksessa sovitettiin yhteen biopankkilainsäädännön ohjausryhmän tunnistamat muutostarpeet ja EU:n tietosuoja-asetuksen edellyttämät muutokset.

Ajassa
Klamydia, tippuri ja kuppa leviävät

Seksitautien määrä lisääntyi selvästi vuonna 2019.

Aloittaako HUS kohdunsiirrot?

HUS suunnittelee pilottitutkimuksen aloittamista ja kohdunsiirtoryhmän perustamista.