1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa
Ajan­kohtai­sta

Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa

Sairaanhoitopiirin hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu tulisi kirjata lakiin.

Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa Kuva 1 / 1 Kuva: Sami Perttila

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallituksen kannanoton mukaan HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa. Hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu on kirjattava lakiin.

HUS:n mukaan sote-uudistuksen tulee parantaa potilaiden hoitokokonaisuuksien järjestämismahdollisuuksia ja palvelujärjestelmän kustannusvaikuttavuutta. Sote-uudistus ei saa vaarantaa potilaiden hoidon laatua, saatavuutta tai turvallisuutta.

Hallituksen mukaan HUS on toimiva kokonaisuus, joka turvaa Uudenmaan asukkaiden yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut, alueellisen valmiuden ja ensihoidon sekä koko Suomen vaativimman erityistason sairaanhoidon.

HUS:n tiedotteessa todetaan, että sairaanhoitopiiri on kaksikymmenvuotisen historiansa aikana osoittanut erikoissairaanhoidon keskittämisen taloudelliset ja laadulliset hyödyt. Vuosien aikana kunnat ovat siirtäneet muun muassa sairaanhoitoon liittyviä tehtäviään HUS:lle varmistaakseen toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden.

Paluuta hajautettuun erikoissairaanhoidon vastuujakoon ei tule kannanoton mukaan toteuttaa, koska se olisi tuhoisaa niin potilaiden kuin talouden hallinnan kannalta.

– Uudenmaan erillisratkaisussa tulee säilyttää erikoissairaanhoidon keskitettyjä palveluja koskevat vastuut vähintään nykyistä vastaavalla tasolla, hallitus toteaa tiedotteessa.

Hallituksen mukaan järjestämisvastuun säilyminen pääosin yhdellä taholla on tärkeää erityisesti kahdesta syystä. Se turvaa perustuslain mukaiset yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut Uudenmaan sisällä sekä mahdollistaa kustannustehokkaan toiminnan.

– Tämän varmistamiseksi HUS:lla tulee olla lakiin perustuva erikoissairaanhoidon järjestämisvastuu Uudenmaan alueella sekä lakiin perustuvat erityisvelvoitteet koko maata koskien mukaan lukien koulutus- ja tutkimustoiminta.

Kirjoittajat
Tuomas Keränen

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Korona koettelee vanhuksia

Vanhukset ovat olleet eristyksissä kohta vuoden. Mitä heidän kunnostaan tiedetään?

Tiedepääkirjoitus
Sepelvaltimotaudin kajoavan hoidon asema on tarkentumassa

Toimenpidetekniikat ovat kehittyneet sekä kardiologiassa että kirurgiassa, sanoo Jari Laukkanen.

Pääkirjoitus
Lääkäri on kirjoittaja

Tärkeintä on, että viesti välittyy niille lukijoille, joille se on tarkoitettu, kirjoittavat Pertti Saloheimo ja Pertti Mustajoki.

Kolumni
Kuolemattomuuden kiirastuli

Harvempi enää kuoli suorilta jaloin, kirjoittaa Jani Kaaro.

Ajassa
Videorobotti vähentää koronapotilaita hoitavien altistumisriskiä

Elisan videorobotti on ollut lääkärien ja hoitajien apuna HUS:n Kirurgisessa sairaalassa.