Ajan­kohtai­sta

Kannanotto: HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa

Sairaanhoitopiirin hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu tulisi kirjata lakiin.

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1
Sami Perttila

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallituksen kannanoton mukaan HUS-alueen erikoissairaanhoitoa ei saa rikkoa. Hallituksen mukaan HUS:n järjestämisvastuu on kirjattava lakiin.

HUS:n mukaan sote-uudistuksen tulee parantaa potilaiden hoitokokonaisuuksien järjestämismahdollisuuksia ja palvelujärjestelmän kustannusvaikuttavuutta. Sote-uudistus ei saa vaarantaa potilaiden hoidon laatua, saatavuutta tai turvallisuutta.

Hallituksen mukaan HUS on toimiva kokonaisuus, joka turvaa Uudenmaan asukkaiden yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut, alueellisen valmiuden ja ensihoidon sekä koko Suomen vaativimman erityistason sairaanhoidon.

HUS:n tiedotteessa todetaan, että sairaanhoitopiiri on kaksikymmenvuotisen historiansa aikana osoittanut erikoissairaanhoidon keskittämisen taloudelliset ja laadulliset hyödyt. Vuosien aikana kunnat ovat siirtäneet muun muassa sairaanhoitoon liittyviä tehtäviään HUS:lle varmistaakseen toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden.

Paluuta hajautettuun erikoissairaanhoidon vastuujakoon ei tule kannanoton mukaan toteuttaa, koska se olisi tuhoisaa niin potilaiden kuin talouden hallinnan kannalta.

– Uudenmaan erillisratkaisussa tulee säilyttää erikoissairaanhoidon keskitettyjä palveluja koskevat vastuut vähintään nykyistä vastaavalla tasolla, hallitus toteaa tiedotteessa.

Hallituksen mukaan järjestämisvastuun säilyminen pääosin yhdellä taholla on tärkeää erityisesti kahdesta syystä. Se turvaa perustuslain mukaiset yhdenvertaiset erikoissairaanhoidon palvelut Uudenmaan sisällä sekä mahdollistaa kustannustehokkaan toiminnan.

– Tämän varmistamiseksi HUS:lla tulee olla lakiin perustuva erikoissairaanhoidon järjestämisvastuu Uudenmaan alueella sekä lakiin perustuvat erityisvelvoitteet koko maata koskien mukaan lukien koulutus- ja tutkimustoiminta.