Ajan­kohtai­sta 11/1994 vsk 49 s. 1179

Kipu-teemaviikkoa käytettiin myös mainontaan

Apteekkien valtakunnallinen kipu-teemaviikko pyrki maaliskuun lopussa jakamaan asiallista tietoa kipulääkkeistä ja vähentämään turhaa päällekkäislääkitystä. Kipu oli valittu viikon teemaksi mm. siksi, että voimakas yleisömainonta on lisännyt reseptittä saatavien kipulääkkeiden käyttöä selvästi. Kaikki eivät kuitenkaan tyytyneet puhtaaseen tiedon jakamiseen teemaviikollakaan; helsinkiläisapteekki jakoi metrosta tulijoille mainoslehtisiä, joissa kipulääkkeitä kaupattiin kymmenen prosentin alennuksella. Teemaviikon järjestäjä, Apteekkariliitto, ei katso toimintaa hyvällä silmällä.

- Kyseisenlainen mainonta ei ole Apteekkariliiton ideoiman teemaviikon hengen mukaista; emme ole liitossa suunnitelleet minkäänlaista markkinointia tiedonjakoviikon yhteyteen. Viikon idea oli, että niitä lääkkeitä, joita joka tapauksessa käytetään, käytettäisiin tarkoituksenmukaisesti. Tarkoitus ei suinkaan ollut lisätä lääkkeiden kulutusta, sanoo proviisori, tiedottaja Erkki Kostiainen Apteekkariliitosta.

- Yliopiston apteekit ovat harrastaneet alennuksia eri puolilla Suomea. Olemme täällä liitossa toivoneet, etteivät yksityiset apteekit lähtisi tämäntyyppiseen markkinointiin mukaan.

Toisaalta liitto ei voi apteekkien väliseen kilpailuun puuttua - tarjoukset ovat jokaisen apteekin omia asioita, Erkki Kostiainen jatkaa.

Kostiaisen mukaan kipulääkkeiden nykyinen mainonta hämää tavallista apteekkiasiakasta aika lailla. Kuluttajille annetaan se käsitys, että on kyse erilaisista lääkkeistä, vaikka vaikuttava aine usein onkin sama. Myös vahvuuksien voimakas esilletuonti hämmentää ostajaa.

Lue myös

- Kun esimerkiksi ibuprofeenin ja ketoprofeenin milligrammaluvut ovat eri luokkaa, kysytään apteekin tiskillä usein, pitääkö toista lääkettä ottaa kahdeksan kappaletta ennen kuin vaikutus on sama kuin yhdellä toisenmerkkisellä tabletilla. Numeroilla pelaava mainonta menee jo pahasti vikaan, Erkki Kostiainen harmittelee.

Kipu-teemaviikko oli jo seitsemäs itsehoitoon liittynyt vuosittainen teemaviikko. Viime vuonna vietettiin vatsaviikkoa, edellisenä ihoviikkoa. Teemaviikkoihin liittyy yleisötiedotuksen lisäksi koulutustavoite; apteekkien henkilökunta tutustuu vuosittain tarkemmin tiettyyn itsehoidon alueeseen.

Kirjoittajat

Kirsi-Marja Peräkylä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030