Kiusaaja ja kiusattu kokevat vähemmän osallisuutta
Koulussa kiusatut ja kiusaajat eivät koe osallisuutta samassa määrin kuin muut oppilaat.
Sekä koulukiusaajat että koulukiusatut kokevat vähemmän osallisuutta kuin oppilaat, jotka eivät kiusaa tai joita ei kiusata.
Osallisuuden kokemus kuvaa esimerkiksi sitä, tuntevatko nuoret, että heillä on mahdollisuuksia vaikuttaa ja heidän tekemisillään on merkitystä.
Kiusatuksi joutuneilla osallisuuden kokemus oli vielä heikompi kuin kiusaavilla. Ero näkyi varsinkin lukiolaisilla.
Alustavat tulokset ovat peräisin vuoden 2019 Kouluterveyskyselystä.
Kokemusta osallisuudesta mitattiin THL:ssa kehitetyllä indikaattorilla. Se kuvaa esimerkiksi sitä, kokeeko vastaaja päivittäiset tekemisensä merkityksellisiksi ja tunteeko hän kuuluvansa itselleen tärkeään yhteisöön.
Kouluterveyskyselyyn osallistuvat peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaiset sekä lukioiden ja ammattioppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat.