Ajan­kohtai­sta

Kiusaaja ja kiusattu kokevat vähemmän osallisuutta

Koulussa kiusatut ja kiusaajat eivät koe osallisuutta samassa määrin kuin muut oppilaat.

Suvi Sariola
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Sekä koulukiusaajat että koulukiusatut kokevat vähemmän osallisuutta kuin oppilaat, jotka eivät kiusaa tai joita ei kiusata.

Osallisuuden kokemus kuvaa esimerkiksi sitä, tuntevatko nuoret, että heillä on mahdollisuuksia vaikuttaa ja heidän tekemisillään on merkitystä.

Kiusatuksi joutuneilla osallisuuden kokemus oli vielä heikompi kuin kiusaavilla. Ero näkyi varsinkin lukiolaisilla.

Alustavat tulokset ovat peräisin vuoden 2019 Kouluterveyskyselystä.

Lue myös

Kokemusta osallisuudesta mitattiin THL:ssa kehitetyllä indikaattorilla. Se kuvaa esimerkiksi sitä, kokeeko vastaaja päivittäiset tekemisensä merkityksellisiksi ja tunteeko hän kuuluvansa itselleen tärkeään yhteisöön.

Kouluterveyskyselyyn osallistuvat peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaiset sekä lukioiden ja ammattioppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030