Ajan­kohtai­sta

Koronavirus siirtää Apotin seuraavaa käyttöönottoa

HUS:n johtoryhmän mukaan potilastietojärjestelmän laajan käyttöönoton edistämiselle ei ole edellytyksiä tällä hetkellä.

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1
Mikko Käkelä

HUS:n johtoryhmä esittää potilastietojärjestelmä Apotin seuraavan käyttöönottovaiheen siirtämistä myöhäisempään ajankohtaan. Apotti on ollut tarkoitus ottaa käyttöön toukokuussa laajasti Helsingin Meilahden sairaala-alueella, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä muissa erillisissä HUS:n toiminnoissa.

Johtoryhmän mukaan laajan käyttöönoton edistämiselle ei ole koronaviruksen takia edellytyksiä.

– Tähän lopputulemaan päädyttiin koronavirustilanteen vuoksi. Sairaaloidemme henkilökunnan kaikki voimavarat suunnataan nyt potilashoitoon, HUS:n kehitysjohtaja Visa Honkanen sanoo tiedotteessa.

Päätökselle tarvitaan vielä sinetti Apotin hankeohjausryhmältä, joka on Apotin asiakkaiden ja Apotin strategisen tason ohjaus- ja päätöksentekoelin. Ohjausryhmässä on edustus kaikista Apotin asiakas- ja omistajaorganisaatioista.

Apotin käyttö jatkuu normaalisti sitä jo käyttävissä sairaaloissa ja yksiköissä kuten Peijaksen sairaalassa, jossa se otettiin ensimmäisenä käyttöön marraskuussa 2018. Toinen käyttöönotto tapahtui viime kuussa muun muassa Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueilla ja Espoon Jorvin sairaalassa.

Lue myös

Honkasen mukaan käyttöönoton aikana hoitotiloissa liikkuu paljon teknisiä ja kliinisiä tukihenkilöitä, josta aiheutuu tartuntariski.

– Lisäksi käyttöönotto sitoisi mahdollisesti potilaiden hoitamiseen tarvittavia ammattilaisia. Koronaviruksen synnyttämässä tilanteessa on itsestään selvää, että meidän on keskityttävä nyt vain olennaisimpaan eli potilaiden hoitamiseen. Apotti tulee laajenemaan koko HUS:n käyttöön, mutta se toteutetaan myöhemmin, Honkanen toteaa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030