• Minna Pihlava

Laadun seuranta tökkii työterveysyksiköissä

Myös asiakastyytyväisyyden mittaus on kirjavaa.

Laadun seuranta tökkii työterveysyksiköissä Kuva 1 / 1

Moni työterveyshuollon tarjoaja ei saa kerättyä laatutietoa yksiköstään.

Tämä ilmeni Työterveyslaitoksen julkaisemasta Työterveyshuollon laatukysely ja laatutasoluokitus 2018 -raportista.

Joka kolmannella laatukyselyn saaneista työterveysyksiköistä oli ongelmia tuottaa tietoja kyselyyn. Tietoja ei ollut saatavilla eikä erilliseen keräämiseen ollut aikaa. Joissakin yksiköissä raportointiongelmat liittyivät yritysjärjestelyihin.

Puutteita on esimerkiksi täydennyskoulutusten seurannassa. Täydennyskoulutusrekisteriä ei joko ole lainkaan tai se ei ole ajan tasalla.

Moni yksikkö ei myöskään tiedä, kuinka paljon heidän työntekijänsä käyttävät aikaa lakisääteiseen ennaltaehkäisevään työhön ja toisaalta sairaanhoitoon. Tämä johtuu asiakastyöpaikkojen Kela-korvausyhteenvetojen puuttumisesta.

Määrälliset tiedot, varsinkin työterveyshuollon laskutukseen perustuvat, ovat kuitenkin luotettavia.

Tilanne kohentuisi Työterveyslaitoksen ylilääkärin Timo Leinon mukaan kehittämällä työterveyshuollon tietojärjestelmiä ja raportointia niin, että resursseja, osaamista, toimintaa ja yhteistyötä koskevat tiedot ovat rakenteisesti ja yhtenäisesti saatavissa.

Asiakastyytyväisyyden mittaus on kirjavaa

Työterveyslaitoksen mielestä asiakastyytyväisyyden mittaamista pitäisi tuntuvasti lisätä työterveysyksiköissä.

Tällä hetkellä työterveysyksiköt mittaavat asiakastyytyväisyyttä vaihtelevilla menetelmillä. Järjestelmällisyys puuttuu useissa yksiköissä. Asiakastyytyväisyyttä voidaan esimerkiksi kartoittaa vain pienessä osassa asiakaskuntaa.

Henkilöasiakastyytyväisyyttä on mitannut noin puolet työterveysyksiköistä. Sen selvittäminen on yleisempää kuin organisaatioasiakastyytyväisyyden kartoittaminen.

Kuva: Fotolia

Lisää aiheesta

Lisää sihteereitä, ei lääkäreitä
Potilastietojärjestelmiä koskevan tutkimuksen tulokset nyt avoimessa raportointipalvelussa
Työntekijän huolta pitää kuulla

Kirjoittajat
Minna Pihlava

Uusimmat

Luetuimmat

Uusimmat | potilaanlaakarilehti.fi

Etusivulla juuri nyt

Työssä
Raudanpuute ilman anemiaa - Miten ferritiiniarvoa tulkitaan?

Plasman ferritiinipitoisuuden mittaus on elimistön rautapitoisuuden perusseulontakoe. Sen tulkinta ei ole kuitenkaan aina helppoa.

Ajassa
Kuntodoping jää helposti huomaamatta

Kuntodoping on tuttu ilmiö myös lapsettomuusongelmista kärsivien pariskuntien kanssa työskentelevälle naistentautien erikoislääkäri Varpu Rannalle.

Työssä
Raudanpuute ilman anemiaa - Miten ferritiiniarvoa tulkitaan?

Plasman ferritiinipitoisuuden mittaus on elimistön rautapitoisuuden perusseulontakoe. Sen tulkinta ei ole kuitenkaan aina helppoa.

Liitossa
Kenen kuuluu maksaa Kanta-palveluista?

Yksi Lääkäriliiton eduskuntavaalitavoitteista on siirtää Kanta-palveluiden käyttö­kustannukset valtiolle.

Pääkirjoitus
Hoivakotiin kuuluu lääkäri

Pitääkö huonokuntoisen ja muistisairaan ikäihmisen lähteä hoivakodista terveysasemalle päästäkseen lääkäriin? kysyy Pekka Nykänen.

Liitossa
Vastaanotto kuuluu potilaalle

– Tilastointi on järkevää vain, jos dataa käytetään toiminnan kehittämiseen, kirjoittaa Katri Männikkö.

Tieteessä
Akuutin umpilisäketulehduksen hoidossa tarvitaan tarkempia diagnooseja

Varjoainetehosteisella tietokonetomografiatutkimuksella saavutettiin erinomainen diagnostinen tarkkuus riippumatta radiologin kokemuksesta.

Tiedepääkirjoitus
Suorat antikoagulantit muuttivat hoitoa

Antikoagulaatiohoitoa käyttää yhä suurempi joukko potilaita, joilla on taustalla hankalia perussairauksia ja käytössä lukuisia muita lääkkeitä.