Ajan­kohtai­sta

Lääkäriliiton kannanotto sähköisistä terveyskorteista ja terveyspalveluiden välittämisestä verkon kautta

Suomen Lääkäriliitto on antanut kannanoton Akavalle EU-komission toimintasuunnitelman "eEurope 2005: Tietoyhteiskunta kaikille" ehealth-osuudesta. Toimintasuunnitelma muodostaa tarvittavan jatkosuunnitelman nykyiselle eEurope/ehealth -ohjelmalle. Se koskee sähköisiä terveyskortteja, terveystietoverkkoja ja terveyspalveluiden välittämistä verkon kautta.

Paperisten terveydenhuoltopalveluiden käyttöön oikeuttavien E-lomakkeiden korvaaminen sähköisellä terveyskortilla on Lääkäriliiton mielestä kannatettavaa, sillä sähköinen kortti antaa mahdollisuudet laajojenkin tietokokonaisuuksien tallentamiseen tai hankkimiseen elektronisesti.

Kortit tulevat komission suunnitelmien mukaan sisältämään paperisten lomakkeiden tavoin tiedot niiden terveyspalveluiden laajuudesta, joihin potilas on oikeutettu. Korttiin voidaan suunnitelman mukaan lisätä muuta olennaista terveyttä koskevaa tietoa.

– On kuitenkin huomioitava se, että kiireellisissä tilanteissa potilaan saama hoito ei voi olla riippuvaista siitä kyetäänkö korttia lukemaan tai siitä, mitä terveystietoa korttiin on tallennettu, muistuttaa Lääkäriliitto.

Suomen Lääkäriliitto painottaa, että sähköiset terveyskortit voisivat tietoa sisältävän kortin sijaan toimia ensisijaisesti potilaan tunnistimena, jolla potilas oikeuttaa hoitavan lääkärin pääsyn kansallisiin sähköisiin terveystietoihinsa.

Aiheesta lisää Lääkärilehden nrossa 40/2002, s. 4020.