Lääkärit lääkemarkkinoinnin vahtikoiriksi?
Yhdysvalloissa FDA turvautuu lääkärien apuun harhaanjohtavan lääkemarkkinoinnin hillitsemiseksi. Olisiko Suomessakin tarvetta laajentaa valvontaa?
Yhdysvalloissa turvaudutaan lääkärien apuun lääkkeiden valheellisen ja harhaanjohtavan markkinoinnin valvonnassa. FDA:n Bad Ad -ohjelma rohkaisee lääkäreitä puuttumaan lääkemarkkinoinnissa havaitsemiinsa ylilyönteihin.
FDA:n vihjepuhelin vastaanottaa lääkärien ilmoituksia sääntöjen vastaisista lääkemainoksista – sekä tilaisuuksien yhteydessä tapahtuneista markkinoinnin ylilyönneistä.
Suomessa lääkemarkkinointia valvovat lääkemarkkinoinnin tarkistusvaliokunnat ja valvontakunta Lääketeollisuus ry:n laatimien eettisten ohjeiden pohjalta. Omaehtoinen valvonta täydentää FIMEA:n lakiin perustuvaa valvontaa.
Kantelevatko suomalaislääkärit lääkemarkkinoinnin ylilyönneistä, Lääketeollisuus ry:n lakimies Tiina Satti?
– Meille suurin osa valituksista tulee kilpailevilta lääkeyhtiöiltä. Valitusoikeutta ei ole kuitenkaan rajattu, joten lääkäreiltä ja muilta terveydenhuollon ammattilaisilta tulee yksittäisiä valituksia. Monessa muussa Euroopan maassa omaehtoiseen järjestelmään tulevista kanteluista iso osa on lääkärien tekemiä.
Kuinka kattavasti erilaisia markkinointitapoja valvotaan Suomessa?
– Lääketeollisuus ry:n eettiset ohjeet koskevat kaikkia lääkemarkkinoinnin muotoja, niin mainoksia kuin lääke-esittelyjä ja tilaisuuksiakin, joten en näe syytä valvonnan vahvistamiselle Suomessa.
Onko lääkärien apu tarpeen lääkemarkkinoinnin valvonnassa?
– Lääkemarkkinointia valvotaan jo nyt kattavasti sekä viranomaisten että teollisuuden puolesta.
Tiina Lautala
Kuva: Pixmac