Ajan­kohtai­sta

Lääketieteen opiskelijat tarvitsevat tukea ammatti-identiteettinsä rakentamiseen

Yleisesti on ajateltu, että lääkärin ammatti-identiteetti kehittyy tiedostamattomasti oppimisen sivutuotteena. Katja Ryynänen on selvittänyt lääkärin ammatti-identiteetin rakentumista lääketieteellisen peruskoulutuksen aikana väitöskirjatutkimuksessaan.

Tutkimuksen mukaan erityisesti ne opiskelijat, joiden suuntautuminen poikkeaa perinteisestä lääkärin ammattiroolista, toivovat opettajilta lisää tukea ammatilliseen kehittymiseensä opintojen aikana.

Ryynäsen mielestä lääketieteen peruskoulutuksen aikana opiskelijoille tulisi tarjota enemmän mahdollisuuksia pohtia erityisesti ammatillisuutta, vuorovaikutustaitoja, kuoleman kohtaamista sekä biolääketieteellisten ja psykososiaalisten näkökulmien yhdistämistä.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030