Lehti 20: Ajan­kohtai­sta 20/2020 vsk 75 s. 1197

Laatu on laaja käsite

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Laadun kehittäminen terveydenhuollossa lähtee liikkeelle muutoksesta. On tunnistettava mitä muutetaan, ja muutosta on pystyttävä mittaamaan. Ilman tahtotilaa muutos ei ole mahdollinen.

– Terveydenhuollon käytäntöjä on vaikea muuttaa ulkopäin tai ylhäältä saneltuna. Tarve lähtee yksilön tunteesta, sanoo PALKOn pääsihteeri Ilona Autti-Rämö.

Autti-Rämön mukaan laatu on laaja käsite, johon liittyy kolme kysymystä: Miksi tehdään, mitä tehdään ja miten tehdään?

– On pysähdyttävä miten-kysymyksen äärelle. Tehdään oikeita asioita ja oikea-aikaisesti.

Oman kiinnostuksen herääminen työn parantamiseen on Autti-Rämön mukaan kaiken perusta. Terveydenhuollossa työ on yleensä merkityksellistä, ja ihmisillä on lähtökohtaisesti tavoite tuottaa omalla toiminnallaan terveyshyötyä.

– Kun terveyshyöty tulee toiselle eikä itselle, toimintatavan täytyy olla sellainen, jossa näet, syntyykö sitä hyötyä.

Laadun kehittämiseen liittyy myös kaavojen kyseenalaistaminen.

Lue myös

– Pitää uhrata ajatus sille, miksi työtä tehdään tietyllä tavalla.

Tutkimusnäyttö, oma kokemus ja potilaan arvot muodostavat kolminaisuuden, jonka täytyy olla kliinisessä työssä tasapainossa.

– Kolmio on tasapainotettava tutkimusnäyttöön, mutta niin, että osaa toimia, vaikka potilaan tilanne ei vastaa tutkimuksen kriteerejä. Silloinkin on tehtävä lääketieteellisesti perusteltuja, terveyshyötyä tuottavia päätöksiä.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030