Laatu on laaja käsite
Laadun kehittäminen terveydenhuollossa lähtee liikkeelle muutoksesta. On tunnistettava mitä muutetaan, ja muutosta on pystyttävä mittaamaan. Ilman tahtotilaa muutos ei ole mahdollinen.
– Terveydenhuollon käytäntöjä on vaikea muuttaa ulkopäin tai ylhäältä saneltuna. Tarve lähtee yksilön tunteesta, sanoo PALKOn pääsihteeri Ilona Autti-Rämö.
Autti-Rämön mukaan laatu on laaja käsite, johon liittyy kolme kysymystä: Miksi tehdään, mitä tehdään ja miten tehdään?
– On pysähdyttävä miten-kysymyksen äärelle. Tehdään oikeita asioita ja oikea-aikaisesti.
Oman kiinnostuksen herääminen työn parantamiseen on Autti-Rämön mukaan kaiken perusta. Terveydenhuollossa työ on yleensä merkityksellistä, ja ihmisillä on lähtökohtaisesti tavoite tuottaa omalla toiminnallaan terveyshyötyä.
– Kun terveyshyöty tulee toiselle eikä itselle, toimintatavan täytyy olla sellainen, jossa näet, syntyykö sitä hyötyä.
Laadun kehittämiseen liittyy myös kaavojen kyseenalaistaminen.
– Pitää uhrata ajatus sille, miksi työtä tehdään tietyllä tavalla.
Tutkimusnäyttö, oma kokemus ja potilaan arvot muodostavat kolminaisuuden, jonka täytyy olla kliinisessä työssä tasapainossa.
– Kolmio on tasapainotettava tutkimusnäyttöön, mutta niin, että osaa toimia, vaikka potilaan tilanne ei vastaa tutkimuksen kriteerejä. Silloinkin on tehtävä lääketieteellisesti perusteltuja, terveyshyötyä tuottavia päätöksiä.