Ajan­kohtai­sta

Lähes kolmasosalla jäi terveydenhuollon käyntejä väliin koronan takia

Hoitovelkaa voi osittain purkaa digitaalisten terveyspalvelujen avulla, tutkimuksessa arvioidaan.

Suvi Sariola
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Lähes kolmasosalla vastaajista oli jäänyt terveyden tai sairauden hoitoon tai seurantaan liittyviä tapaamisia väliin koronaepidemian vuoksi, osoittaa Kestävä Terveydenhuolto -hankkeen teettämä tutkimus.

Siinä selvitettiin suomalaisten terveyshuolia ja kokemuksia ns. MyDatan käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa. MyDatalla tarkoitetaan tutkimuksessa tietoa, jota henkilö kerää itse itsestään terveysteknologian avulla.

Hoitovelkaa on osittain mahdollista purkaa digitaalisten terveyspalveluiden avulla, tiedotteessa todetaan.

Neljäsosa käyttää digipalveluja

Digitaalisia terveyspalveluja oli käyttänyt neljäsosa vastaajista. Niiden käyttöön on kuitenkin halukkuutta: jopa 44 prosenttia vastaajista, jotka eivät vielä käyttäneet digipalveluja, voisi käyttää niitä tulevaisuudessa.

Sen sijaan 29 prosenttia vastaajista ei ole käyttänyt eikä aio käyttää digitaalisia terveyspalveluja. Suurin syy tähän oli se, että lääkärissä käynti halutaan hoitaa henkilökohtaisesti tapaamalla. Henkilökohtaista palvelua edellytti 23 prosenttia miehistä ja 17 prosenttia naisista.

Koronaepidemia toi digitaalisiin terveyspalveluihin jonkin verran uusia käyttäjiä. Vastaajista 11 prosenttia käytti niitä ensimmäisen kerran tänä vuonna, ja 7 prosenttia teki näin nimenomaan koronaepidemian takia.

Suhtautuminen yleensä positiivista

– On hienoa huomata, että vaikka vasta joka neljäs vastaaja kertoo käyttävänsä digipalveluja, muidenkin suhtautuminen niitä kohtaan on pääsääntöisesti positiivista, sanoo johtaja Heikki Pärnänen Lääkäriliitosta tiedotteessa.

Lue myös

Kaikille ja kaikkiin tilanteisiin digitaalisuus ei hänen mukaansa tietenkään sovi. Siksi on löydettävä tapoja hoitaa potilaita yhdistämällä digitaalista ja henkilökohtaista palvelua tehokkaasti.

Digipalvelujen käyttö voi Pärnäsen mukaan lisääntyä merkittävästikin, jos löydetään keinoja tuottaa niitä inhimillisellä ja jopa henkilökohtaista tapaamista vastaavalla tavalla. Oleellista on, miten saadaan luotua paitsi luottamusta terveydenhuollon digipalveluja kohtaan, myös aitoa vuorovaikutusta asiointiin ruudun välityksellä.

Seurantatutkimuksen toteutti Kantar TNS syyskuussa. Siihen vastasi 1 010 henkilöä. Kestävä Terveydenhuolto -hankkeessa ovat mukana AbbVie, Hyvinvointialan liitto, Lääkäriliitto, Sitra, SOSTE, Tehy ja YTHS.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030