Ajan­kohtai­sta

Muuttaako bisnes-henkisyys imagoa ja markkinointia?

– Olen hiukan skeptinen sen suhteen, mitä tällainen ”raaka bisnes” vaikuttaa yksityisen terveydenhuollon imagoon. Liikeyrityksiähän lääkäriasemat ovat olleet tähänkin asti, mutta näin selvä liiketaloudellisuus kuin tähän fuusioon liittyy, koetaan Suomessa vielä ehkä vieraana, arvioi kemiläisen Länsi-Pohjan Lääkärikeskuksen toimitusjohtaja, LKT Aarne Pasanen Mehiläisen ja Tohtoritalon fuusiohanketta. Pasanen on myös Lääkärikeskusten Yhdistyksen hallituksessa. Häntä arveluttaa, että suuryritystä tulevat johtamaan terveydenhuollon asiantuntijoiden sijasta liikemiehet. – Pelkään, että esimerkiksi terveyspalvelujen markkinointi muuttuu, kun määräysvalta siirtyy liikemiehille. Minun mielestäni tästä olisi syytä keskustella. Tähän asti yksityisen sektorin markkinointi on pysynyt pääosin asiallisena eikä myöskään markkinahenkiselle tarjouslinjalle ole lähdetty. – Yksityissektorilla on myös pyritty kattavaan palvelujen tarjontaan, vaikkeivät kaikki palvelut olisikaan kovin tuottoisia. Saavatko tarjonnassa nyt etusijan parhaiten tuottavat palvelut, Pasanen kysyy. – Yksityissektorin yleiset näkymät ovat Suomessa kohtuullisen hyvät. Julkinen terveydenhuoltojärjestelmä on suurissa vaikeuksissa, joten uskon, että yksityissektorin volyymi kasvaa, vaikkakaan ei mitenkään räjähdysmäisesti. Tämän fuusion myötä kilpailu kovenee, mutta jos yksityisten palvelujen hyvä taso säilyy ja volyymi sitä myöten kasvaa, yhä useampi lääkäri voi toisaalta saada yksityissektorilta työpaikan.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030