1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Näetkö punaista liikenteessä?
Ajan­kohtai­sta 15/1999 vsk 54 s. 2009

Näetkö punaista liikenteessä?

Liikenneturva on aloittanut kampanjan teemalla Näetkö punaista? Kampanjalla on tarkoitus vaikuttaa liikenneasenteisiin erityisesti taajamissa, joissa päin punaista ajaminen on huolestuttavasti lisääntynyt. Taajamaliikenteen ilmapiiri on selvästi viime vuosina huonontunut, joka näkyy autoilijoiden malttamattomuutena ruuhkissa, piittaamattomuutena säännöistä, joustamattomuutena ja jopa kiusantekona. Kiilaaminen, päin punaista ajaminen, ylinopeus ja jalankulkijoiden huomiotta jättäminen lisäävät onnettomuusriskiä, ja kärsivänä osapuolena on usein kevyt liikenne eli pyöräilijät ja jalankulkijat.

Liikenneturvan keräämien havaintojen mukaan jopa 15 % autoilijoista ajaa päin punaista valoa. Vaarallisimpia ovat ne, jotka päästäkseen valoista kiihdyttävät vauhtiaan ja ajavat päin punaista reilulla ylinopeudella. Risteyksen jälkimmäisellä suojatiellä katua ylittävät jalankulkijat ovat tällöin erityisessä vaarassa, koska auton nopeus on poikkeuksellisen suuri ja mahdollisuudet pysähtyä ovat pienemmät kuin normaalilla nopeudella. Pelkästään 40 km:n tuntinopeudella ajettaessa auto tarvitsee pysähtymismatkaa 20 metriä. Kun ajetaan 50 km/t, on nopeus 20 metrin kohdalla vielä 37 km/t. Todennäköisyys, että jalankulkija menehtyy törmäyksessä kasvaa jyrkästi, kun auton nopeus on yli 40 km/t.

Poliisin keskittymistä nopeusvalvontaan on ihmetelty, koska ns. ajotaparikkomukset kuten vaaralliset ohitukset ja ajaminen kiinni edellisen puskurissa ovat yleisempiä. Poliisin mukaan kuitenkin ylinopeus ja ajotaparikkomukset kulkevat käsi kädessä. Ylinopeudella ajaminen aiheuttaa vaarallisia kaistanvaihtoja ja lisää peräänajon riskiä.

Lue myös

Taajamissa sattuneissa onnettomuuksissa kuolee yli neljäsosa kaikista tieliikenteessä menehtyneistä. Suurin osa heistä on jalankulkijoita, pyöräilijöitä tai mopoilijoita. Lähes puolet taajamissa kuolleista jalankulkijoista on yli 65-vuotiaita. Autossa istuvia suojaa törmäystilanteessa auton rakenteet sekä turvavyö, mutta kevyen liikenteen suojana ovat usein ainoastaan hyvä huomiokyky ja nopeat jalat.

Liikenneturvan nettisivuilla www.liikenneturva.fi voi testata tietonsa mm. kääntyvää ajoneuvoa ja kevyttä liikennettä koskevissa asioissa.

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Korona tyhjensi luentosalit

Periaatteessa kaikki on muuttunut, kertoo Lauri Salaja.

Ajassa
”Vastaamon tietomurto on herätys terveydenhuollolle”

Terveydenhuollon tietoturvaa pitää jatkuvasti arvioida, sanoo Lääkäriliiton terveyspoliittinen asiantuntija Lauri Vuorenkoski.

Ajassa
Lääkärilehti voi myöhästyä

Lääkärilehden postitus myöhästyi keskiviikkona.

Kolumni
Osaamattomuuden ylistys

Kukaan ei osaa, eikä voi osata kaikkea, kirjoittaa Miila Halonen.

Pääkirjoitus
Kollegiaalisuus ulottuu myös verkkoon

Kollegiaalisuusohjeet velvoittavat meitä käyttäytymään toisiamme kohtaan asiallisesti, kirjoittaa Jan Schugk.

Ajassa
Viikko täyttyi etäluennoista ja kloonauksesta

Lääkärilehti seuraa Ronja Vaaraman ­lääketieteen opintoja.