Oppimisvaikeuksien syistä tarvitaan lisää tietoa
Lasten ja nuorten syrjäytyminen on iso ongelma, ja siksi oppimisvaikeuksien syistä tarvitaan enemmän tietoa, korosti psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen Helsingin yliopistosta Erilainen oppija -seminaarissa.
– Rauhallisia oppilaita pidetään älykkäinä, kun taas yliaktiivisten lasten ajatellaan olevan vähemmän fiksuja. Tieto temperamentista antaa opettajalle välineitä toimia työssään toisin. Tärkeää on kasvatuksen yksilöllisyys: lapselle tulee asettaa vaatimuksia sillä tavalla ja siinä tahdissa, kun hän kykenee ottamaan niitä vastaan.
Oppilaasta voi tulla alisuoriutuja, jos hän on aktiivinen ja helposti häirittävissä, mutta ei ole sinnikäs. Impulsiiviset ja monotonisuutta välttävät henkilöt kokevat tapahtumattomuuden suuremmaksi stressin aiheeksi kuin muut ihmiset.