Lehti 20: Ajan­kohtai­sta 20/2002 vsk 57 s. 2163

Orionissa kova nimityskierros ydintoimintojen selkiyttämiseksi

Taito Pekkarinen

Orion Pharma suorittaa melko mittavan sekä tehtävien että keskeisten johtajiensa toimien uudelleenjärjestelyn. Kun tähän liittyen kotimaan toiminnan nykyinen johtaja Pekka Kaivola siirtyy syksyllä Yhdysvaltoihin johtamaan sikäläistä Orionin tytäryhtiötä, herää kysymys, onko Orionista tulossa ulkomainen ja nimenomaan rapakontakainen yritys?

Kaivola tyrmää ajatuksen verekseltään: - Toimintamme Suomessa tulee myös jatkossa olemaan olennainen osa Orionin strategiaa, vaikka itse yritys kehittyykin kansainvälisemmäksi. Suomessa näemme ne kaikki palikat, joiden varassa ja avulla Orion Pharmaa kehitetään myös ulkomailla.

Orion Pharma ilmoittaa siirtyvänsä elokuun alusta prosessiorganisaatioon tehostaakseen toimintojaan ja vahvistaakseen ydinliiketoiminta-alueidensa strategista merkitystä. Tähän kätkeytyy pyrkimys modernisoida yritystä ajamalla alas kankeaa osastojen varaan rakentuvaa organisaatio. Prosessiorganisaatiossa pyritään määrittämään ne prosessit, jotka yrityksen on ydintehtävänsä tehdäkseen osattava, kansainvälistymisen myötä vastaan tulevat maiden rajat eivät rajaa entiseen tapaan toimintaa koti- ja ulkomaiseen.

Kaivola peräänkuuluttaa toiminnan tehostumista: - Resursseja ei hukata tekemällä samoja asioita moneen kertaan. Prosessien hallinta paranee, minkä pitää näkyä myös eri asioiden valmisteluajan lyhenemisenä.

Yhdysvalloista haetaan kasvua

Kysymyksen, mistä Orionin Amerikan polte on peräisin, Kaivola kuittaa viittaamalla Orionin luonnolliseen tavoitteeseen kasvunsa lisäämisestä: - Mietittäessä keinoja tähän Yhdysvaltojen markkinat kokonsa ja nopean kasvunsa ansiosta nousevat kuvaan mukaan. Miten Yhdysvaltojen markkinoilla etenemme, sitä ei tällä hetkellä tiedä luonnollisesti kukaan, mutta haluamme löytää Orionin kannalta mahdollisimman tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Miksi juuri kotimaan toimintojen johtaja Kaivola passitetaan Yhdysvaltoihin? - Siellä toimivan on varmasti hyvä tuntea Orion Pharma myös sisältä päin, tapamme päättää ja toimia, sekä niiden tuoteryhmien myynti, mitä Orion haluaa itse markkinoida ja myydä.

Orionilla on omia työtekijöitä ulkomailla runsaat 500, ja Eurooppa on omalla väellä hoidetun myynnin ja markkinoinnin pääalue, Yhdysvalloissa kauppa tehdään tällä hetkellä sikäläisten partnerien toimesta. Yhdysvaltojen markkinoille lisääntyvä etabloituminen on nostanut esille kysymyksen Orion omin voimin toimimisesta Yhdysvaltojen kovassa kilpailutilanteessa. Tuotannon käynnistämistä sen paremmin Yhdysvalloissa kuin muuallakaan ulkomailla ei Kaivolan mukaan tällä hetkellä aktiivisesti suunnitella.

Yhtiöön perustetaan uutena toimintana strategisen markkinoinnin yksikkö, mikä se sellainen yksikkö oikein on: - Lääkkeen tekemisen loppupäässä meidän kielellä myyntiorganisaatio hoitaa kosketuspinnan asiakkaisiin, potilaisiin, sairaaloihin, lääkäreihin. Prosessin alkupään toimintaa kutsumme strategiseksi markkinoinniksi, jonka tehtävänä on hahmottaa, millä markkinoilla Orion Pharma aikoo toimia tulevaisuudessa, ja mihin asioihin suunnitellaan uusia lääkkeitä. Palautteen on luonnollisesti kuljettava myös asiakaspäästä strategiseen markkinointiin.

Uudet innovaatiot eivät Kaivolan mukaan synny Orionissakaan tyhjästä, innovaatioiden mielekkyyttä on myös mietittävä systemaattisesti.

Orion panostaa tutkimukseen tällä hetkellä paljon, eli runsaat 300 vanhaa miljoonaa vuodessa. Yhtiön kannalta on tärkeää, että tutkimussuuntaukset osuvat oikeaan, eli nämä valinnat palvelevat sitä markkinatoimintaa, johon tullaan viiden-kymmenen vuoden päästä.

Pari kommenttia Orionin arvoista

Lue myös

Orion liiketoiminnan tulokset ovat olleet viime vuosina hyviä. Miksi organisaatiota on tarve järjestellä uudestaan, eli onko toiminnan tehostaminen ainoa syy uudelleenjärjestelyihin?

- No, eikö siinäkin olisi syytä ihan tarpeeksi. Enemmän talon sisäisenä pehmeänä asiana organisaatiouudistukseen liittyy Orionin yritysarvojen ja erityisesti Orionissa toimivien työn kunnioittaminen ja arvostaminen. Prosessitoiminta ei ole mahdollista, jos tämä keskeinen arvo ei ole oikealla tavalla mielletty. Samaan Orionin arvokategoriaan liittyvät asiakkaat, innovaatiot, suoriutuminen ja laatu. Tämän arvopohjan on oltava kunnossa.

- Arvoista sanoisin vielä, että lääketeollisuuden kaltaisella yritysalalla, jonka loppupäässä on mukana oleminen ihmisten sairauksien hoidossa, on korostuneen tärkeää, että toimintaa leimaa kaikkien sisäistämä asiallinen arvopohja. Puhuminen arvoista ja niiden kirkastaminen on Orionissa muotioikkua vakavampi asia.

Johtotehtäviin:

Risto Miettunen; aloitti 1.4.2002 Orion Pharman toimitusjohtajana, tytäryhtiöiden hallitusten puheenjohtaja

Matti Vaheri; Strateginen markkinointi -yksikkö

Esa Heinonen; Tutkimus ja tuotekehitys

Markku Huhta-Koivisto; Tuotanto ja jakelu

Timo Lappalainen; Liiketoiminta

Jari Karlson; Talous- ja hallinto

Pekka Kaivola; USA:n tytäryhtiö

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030