Potilaan muistutukseen on annettava kirjallinen ratkaisu
Laki velvoittaa, että potilaan tekemään muistutukseen on annettava kohtuullisessa ajassa selkeästi perusteltu, kirjallinen ratkaisu, muistuttaa Valvira.
Potilaalla on oikeus tehdä hoitopaikkaansa muistutus hoidostaan tai kohtelustaan. Hänellä on myös oikeus saada muistutukseensa selkeä ja asiallinen vastaus. Valvira painottaa, että vastauksesta on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on mahdollisesti ryhdytty tai miten asia on muuten tarkoitus hoitaa.
Muistutusta koskevaan vastaukseen ei ole valitusoikeutta. Valvira esittää, että lakia muutettaisiin niin, että potilaan tyytymättömyys käsiteltäisiin ensisijaisesti siellä, missä hänen kokemansa virhe tai epäasianmukaisuus on tapahtunut. Jos muistutuksen tekijä ei olisi tyytyväinen saamaansa ratkaisuun, hän voisi nykyiseen tapaan kannella sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaviranomaisille.
Valviran mukaan asian selvittäminen siellä, missä toiminta on koettu epäasianmukaiseksi, olisi nopeaa. Mahdolliset epäkohdat voitaisiin korjata saman tien. Lisäksi toimintayksikössä olisi paremmat mahdollisuudet selvittää toimintatapoihin ja kohteluun liittyviä asioita.
Kuva: Pixmac