1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Puhelinruuhka rauhoittui Sipoossa
Ajan­kohtai­sta 7/2020 vsk 75 s. 380 - 381

Puhelinruuhka rauhoittui Sipoossa

Muutoksia on tehty vähitellen ja kokeillen.

Puhelinruuhka rauhoittui Sipoossa Kuva 1 / 1 Kuva: Sami Perttilä

Ennen aamut olivat ruuhkaisia Sipoon terveyskeskuksessa. Kun potilaat eivät saaneet puhelimella yhteyttä terveyskeskukseen, he hakivat apua päivystyksestä ja sekin ruuhkautui.

Pari vuotta sitten tilanteeseen alettiin hakea muutosta.

– Muutimme koko ajattelutavan. Emme tee pitkällisiä hoidon tarpeen arviointeja puhelimessa, vaan tavoitteena on, että jollei asia hoidu nopeasti puhelimessa, potilaan on helppo päästä vastaanotolle, kertoo avoterveydenhuollon ylilääkäri Anna Peitola.

Puhelinpalveluun perustettiin kaksi kaistaa: toisessa hoidetaan ajanvaraus-, toisessa päivystysasioita. Päivystysasioissa puhelimeen ovat vastaamassa päivystyshoitajat. He varaavat mahdollisuuksien mukaan potilaalle ajan omalle vastaanotolleen. Näin potilaan ei terveysasemalle tullessaan tarvitse selittää asiaansa juurta jaksain alusta, vaan potilas ja hoitaja voivat jatkaa siitä, mihin keskustelu puhelimessa jäi.

– Tällainen toimintatapa vaatii vahvan lääkärituen, Peitola sanoo.

Niinpä yksi lääkäri on koko ajan vapaana konsultoimaan.

Työnkuvien on oltava selkeitä. Ennen puhelinpalveluun saattoi tulla taukoja, kun hoitaja joutui kesken kaiken selvittämään jotain muuta asiaa. Niin ei enää toimita.

Toiminta vaatii hyvää yhteistyötä

Uusi toimintamalli on lisännyt yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä. Päivystyshoitajan ja konsultoivan lääkärin lisäksi mukaan saadaan helposti vaikkapa depressio- tai päihdehoitaja.

– Potilas kokee, että hänen ongelmiinsa tartutaan ripeästi.

Peitola kuvaa, että tilanne ja tunnelma ovat rauhoittuneet, kun potilaat ovat oppineet pääsevänsä tarvitessaan vastaanotolle.

Lisäresursseja ei ole tarvittu.

Mitä muutokset ovat henkilökunnalta vaatineet?

– Olemme edenneet yrityksen ja erehdyksen kautta, Peitola sanoo.

Lue myös

Aluksi esimerkiksi konsultoivalla lääkärillä saattoi olla vaikkapa kontrollivastaanottoja varattuna konsultointiaikaan. Se ei toiminut, vaan kävi ilmi, että konsultoivan lääkärin pitää olla tosiaan vapaa koko vuoron ajan.

Terveysasemalla kokeiltiin myös sitä, että lääkäritkin vastaisivat puhelimeen. Se ei kuitenkaan nopeuttanut toimintaa, joten siitä luovuttiin.

Henkilökunnan on sitouduttava yhteisiin toimintatapoihin.

– Ja jos ne eivät tunnu hyviltä, pitää avata suunsa ja kertoa, mikä ei toimi.

Peitola painottaa vielä, että vain hyvinvoiva henkilökunta jaksaa kehittää työtään ja tarvittaessa joustaa.

– Olen ylpeä siitä, että meillä vallitsee auttamisen kulttuuri.

Kirjoittajat
Hertta Vierula

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Emerade-adrenaliinikynät pitää palauttaa apteekkiin

Kaikki kynät eivät ole toimineet ensimmäisellä yrityksellä.

Ajassa
Koronaviruksen nimi maailmalla: SARS-CoV-2

Lyhennettä käyttävät esimerkiksi Euroopan tautikeskus ECDC ja Yhdysvaltain tartuntatautivirasto CDC, mutta THL ei.

Kommentti
Lääkäreitä ei viedä kuin pässiä narussa

Lääkärien pitää päättää lääketieteellisistä asioista, kirjoittaa Heidi Wikström.

Ajassa
Koronavirus leviää Italiassa

Tilannetta arvioidaan tänään maanantaina EU:n tartuntatautiasiantuntijoiden kesken.

Ajassa
Influenssaepidemian huippu on vasta edessä

Pohjois-Karjalassa epidemia jyllää jo.

Ajassa
Toivo T. Salmi sai palkinnon elämäntyöstään

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa työskennellyt Salmi teki elämäntyönsä lasten syövän hoidon parissa.