1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Rasvaa ja suolaa edelleen liikaa, kuitua ja D-vitamiinia alle suositusten suomalaisten ruokavaliossa
Ajan­kohtai­sta 25/1998 vsk 53 s. 2702

Rasvaa ja suolaa edelleen liikaa, kuitua ja D-vitamiinia alle suositusten suomalaisten ruokavaliossa

Kansanterveyslaitoksen Finravinto 1997 -tutkimuksessa on kartoitettu 25-64-vuotiaiden ruokatottumukset. Tutkimukseen osallistui yli 7 000 henkilöä eri puolilta Suomea. Noin 3 000:lle tehtiin haastattelu, jonka perusteella on laskettu väestöryhmittäiset elintarvikkeiden kulutusmäärät ja ravintoaineiden saanti.

Yleisesti ottaen ravintoaineiden saanti on melko hyvä, ja dosentti Pirjo Pietinen korostaa, että vaikka ravintotottumukset muuttuvat hyvin hitaasti, on 1960- ja 70-lukujen tilanteesta tapahtunut huima kehitys parempaan päin. Erikoistutkija Liisa Valsta käyttää käsitettä ruokavalion ravintoainetiheys, jolla tarkoitetaan ruoan energiayksikköä kohti sisältämää ravintoaineiden määrää. Kun ruoasta saatava kokonaisenergiamäärä pienenee, tulee ruoan olla laadullisesti parempaa, jotta päästään suosituksen mukaiseen kokonaismäärään.

Jo pitkään on suomalaisessa ruokavaliossa ollut erityisesti kovan (tyydyttyneen) rasvan osuus suosituksia suurempi. Rasvan käyttö on vuosien kuluessa muuttunut siten, että näkyvän rasvan sijaan saadaan piilorasvaa, joka on laadultaan usein tyydyttynyttä. Myös suolaa suomalaiset saavat ravinnossaan reilusti yli suositusten. Vaikka esim. työpaikkojen suurkeittiöissä ja myös elintarviketeollisuudessa on asiaan paneuduttu viime vuosina, on 5 gramman päiväannostavoitteeseen vielä pitkä matka. Suomalaiset naiset saavat tällä hetkellä päivittäin keskimäärin 7-8 g ja miehet 10-11 g suolaa.

Lue myös

Kasvisten ja hedelmien käytön lisääntymisestä huolimatta suomalaiset saavat edelleen liian vähän kuitua ruoastaan. Suurin yksittäinen kuidun lähde ravinnossamme on ruisleipä, jonka runsaampi käyttö näkyy tutkimuksen itä- ja pohjoissuomalaisessa aineistossa. Sata grammaa ruisleipää sisältää 10 g kuitua, jonka päivittäisen määrän tulisi olla 25-35 g. D-vitamiinin tärkein lähde on auringonvalo, mutta myös kala ja vitaminoidut rasvat ovat tärkeitä. Ravinnosta D-vitamiinia saavat riittävästi vain yli 50-vuotiaat naiset ja miehet.

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Työterveyslaitoksen koronaohje: Tilanteet voivat muuttua nopeasti

Työpaikkojen kannattaa miettiä valmiiksi toimintatavat erilaisiin tilanteisiin, Työterveyslaitos muistuttaa.

Ajassa
Hakijamäärät lääkiksiin kasvoivat

Helsingin yliopistoon pääsi pienin osuus ensisijaisista hakijoista.

Ajassa
Koronavirus aiheutti ammattitaudin 26 työntekijälle

Lähes kaikki tapaukset ovat olleet terveydenhuollon työntekijöillä.

Ajassa
Terveyden edistämisen määrärahan haku alkoi

Tavoitteena on vähentää koronakriisin negatiivisia vaikutuksia.

Ajassa
Koronasovelluksen koekäyttö alkaa

Varsinainen käyttö alkaa syyskuussa.

Tieteessä
Oireisesta aikuisesta koronaviruksen jatkotartuntoja kouluympäristössä

THL selvitti kahdessa helsinkiläisessä koulussa todetun koronatartunnan altistukset ja jatkotartunnat.