Robottipuheluista ja uusista toimintatavoista apua tartunnanjäljitykseen
Pilottihanke etsi teknologiasta apua henkilöstöresurssien kohdentamiseen.
Uudet toimintamallit ja teknologiset ratkaisut, esimerkiksi robottipuhelut, sujuvoittaisivat arkea ja tartuntojen jäljitystä koronaepidemian tuomissa poikkeusoloissa.
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (Eksote) toteutetussa pilottihankkeessa havaittiin, että terveydenhuollon nykyisessä tarttuvien tautien hallinnassa on kehitettävää.
Apua olisi saatavissa uudesta teknologiasta sekä epidemian hallintaan käytettyjen järjestelmien integroimisesta sote-järjestelmiin.
Eksoten pilotissa testattiin muun muassa robottipuheluiden toimivuutta koronajäljitykseen liittyvässä asiakasviestinnässä pienellä parinkymmenen testaajan otannalla. Heistä suurin osa koki, että pilotin jälkeen heidän suhtautumisensa robottipuhelua kohtaan muuttui positiivisemmaksi.
Suurin osa piti robottipuhelun kautta saatua tietoa ja ohjeistusta riittävänä.
Tiedonkulussa kehitettävää
Eksoten pilotissa tarkasteltiin geneeristä toimintamallia riippumatta jäljityssovelluksista tai tietojärjestelmistä. Nykyistä toimintamallia kartoitettiin tartuntataudeista vastaavien asiantuntijoiden haastatteluilla.
Kehityskohteita havaittiin muun muassa tiedonkulussa, testitulosten viestinnässä asiakkaille, jäljityssovelluksen tuottaman tiedon hyödyntämisessä sekä tilannekuvan muodostamisessa.
Pilotissa nousi esiin toiveita esimerkiksi negatiivisten testitulosten ilmoittamisesta asiakkaalle automatisoidusti ja tartuntatautiketjun hallintaan tarkoitetun toiminnanohjausjärjestelmän rakentamisesta.
– Nykyiset toimintatavat ja järjestelmät epidemianhallintaan eivät ole riittäviä. Jos epidemia pahenee tai tulevat epidemiat ovat nykyisiä vakavampia, tilanne vaatii uusia ratkaisuja terveydenhuollon resurssien, tartuntatautiketjujen hallinnan ja kansalaisten palvelujen näkökulmasta, sanoo Eksoten kehitysjohtaja Merja Tepponen tiedotteessa.
Pilottihankkeen käynnistäjä, koordinoija ja rahoittaja on Sitra.
– Mobiilisovellus, automatisoidut puhelut ja eri järjestelmien nykyistä parempi integraatio ovat pilotin havaintojen perusteella käyttökelpoisia keinoja kohdentaa rajallisia henkilöstöresursseja järkevästi poikkeusoloissa, sanoo Sitran Uudistumiskyky-teeman johtaja Antti Kivelä.