Ajan­kohtai­sta

Sairauskertomustieto lisäsi potilaiden tyytyväisyyttä

Pääsy omiin sairauskertomustietoihin lisäsi syöpäpotilaiden tyytyväisyyttä lisäämättä heidän huoltaan.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/keskustelu_by_endostock_Pixmac.jpg
Monet syöpäpotilaat haluavat paljon tietoa sairaudestaan. Osa lääkäreistä kuitenkin ajattelee tietojen hankinnan lisäävän potilaan huolta.

Cancer-lehdessä (online) julkaistussa tutkimuksessa verrattiin, miten tapa informoida potilaita vaikutti heidän elämänlaatuunsa, tyytyväisyyteensä ja huolestuneisuuteensa.

Satunnaistetussa ranskalaistutkimuksessa analysoitiin 295 potilasta, joilta oli vastikään diagnosoitu rintasyöpä, suolistosyöpä tai lymfooma. Potilaita oli hoidettu kemoterapialla.

Toisen ryhmän potilailla oli pääsy sairauskertomukseensa. He saivat lisäksi kirjallista tietoa mm. leikkauksista, patologiasta, radiologiasta ja sairaalassa olosta sekä yleistä informaatiota hoidosta. Potilaille annettiin lääketieteen sanakirja ja käyttöopas, ja he saivat henkilökunnalta apua dokumentttien tulkinnassa.

Toisen ryhmän potilaat saivat tietoa omasta pyynnöstään tai lääkärin aloitteesta.

Potilaiden huolestuneisuus ja elämänlaatu olivat samanlaiset kummassakin ryhmässä, mutta sairauskertomustietoihinsa perehtyneet potilaat olivat 1,68 kertaa todennäköisemmin tyytyväisiä saamaansa tietoon.

Sairauskertomustietoihinsa päässeistä potilaista 70 prosenttia olisi jälkikäteen tehnyt saman valinnan uudelleen. Useimmat potilaat sanoivat ymmärtäneensä sairautensa perusteellisemmin sairauskertomustietojen perusteella. Tiedot myös auttoivat heitä keskustelemaan tilastaan lääkärin kanssa.

Suvi Sariola
Kuva: Pixmac

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030