Lehti 16: Ajan­kohtai­sta 16/2018 vsk 73 s. 976

Tekoälyä käytetään päivystyksessäkin

Hertta Vierula

Sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitessa Keski-Pohjanmaalla tekoäly on otettu käyttöön päivystyksen hoidon tarpeen arvioinnissa. Klinik Heathcare Solutionsin Oireapu-palvelun algoritmi tekee ensimmäisen kartoituksen potilaan vaivasta Soiten nettisivuilla.

Jos oireet viittaavat päivystykselliseen vaivaan, ohjelma antaa ohjeen soittaa, tulla päivystykseen tai soittaa hätäkeskukseen. Päivystyksessä ammattihenkilö tekee vielä lain vaatiman hoidon tarpeen arvioinnin. Algoritmin ensiarvio toimii sairaanhoitajan tukena.

Jos vaiva ei ole päivystyksellinen, potilaaseen ollaan yhteydessä terveyskeskuksesta parin päivän kuluessa.

Lue myös

Toiveena on, että hoitajat vapautuisivat ruuhkautuneesta puhelinpalvelusta hoitotyöhön. Palvelun toivotaan myös selkiyttävän hoitopolkuja niin, että potilaat eivät päätyisi päivystykseen, jos oireet eivät sitä vaadi.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030