Lehti 4: Ajan­kohtai­sta 4/2000 vsk 55 s. 354

Tekopirteät tupakoinninvastaiset kampanjat eivät pure nuoriin

Nuorille suunnattu tupakoinnin vastainen kampanja kannattaa toteuttaa muualla kuin koulussa, sillä kouluympäristössä valistusmateriaalille ehkä vain naureskellaan. Tehokkaampia valistuskanavia saattaisivat sen sijaan olla Internet, tekstiviestit, elokuvamainonta, nuorten lehdet, jopa bussipysäkkien taulut.

Tähän tulokseen päädyttiin Syöpäjärjestöjen teettämässä asennetutkimuksessa, jonka tuloksia käytettiin hyväksi järjestön huomiota herättäneessä tupakoinninvastaisessa www.serialkiller.fi -kampanjassa. Tutkimuksessa selvitettiin nuorten asenteita tupakointiin ja siihen liittyviin kampanjoihin haastatteluin ja ryhmäkeskusteluin.

Tietoa tupakoinnin haitoista nuorilla on tutkimuksen mukaan tarpeeksi. Heillä on, kuten aikuisillakin, ristiriita tietojen ja käyttäytymisen välillä.

Lue myös

Nuoret eivät myöskään pidä tekopirteitä ja teennäisiä, urheilullisuutta liikaa korostavia kampanjoita uskottavina. Julkkiksetkaan eivät tehosta tupakoinninvastaisen viestin perillemenoa.

Tehokkain viestintäkeino näyttäisi olevan tunteisiin vetoaminen ja elämysten tarjoaminen. Tupakoimattomuudesta olisi kyettävä luomaan houkuttelevampi vaihtoehto tupakointiin verrattuna. "Cooleille" tupakoimattomille roolimalleille uskotaan löytyvän käyttöä. Tehokkainta materiaalia on aineisto, johon voi tutustua itsekseen.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030