Lehti 37: Ajan­kohtai­sta 37/2005 vsk 60 s. 3599

USA:ssa opiskelijoilla vilkkaat suhteet lääkeyrityksiin

Amerikkalaiset lääketieteen opiskelijat saavat keskimäärin kerran viikossa jotakin lääketeollisuuden sponsoroimaa: lounaita, lahjoja, näytteitä, koulutustapahtumia, kirjallista aineistoa jne. Kyselytutkimus kolmannen vuoden opiskelijoille osoitti, että suurin osa opiskelijoista pitää käytäntöä täysin sopivana eikä usko sen vaikuttavan itseensä tai kollegoihinsa. Valtaosa niistäkin, jotka eivät pitäneet yritysten lahjoja sopivina, oli kuitenkin ottanut niitä vastaan.

Tutkimuksen tekijät suhtautuvat tilanteeseen vakavasti. Lahjojen ja tapahtumien suuri määrä sekä opiskelijoiden asenteet viittaavat vaaraan, että opiskelijoihin kohdistuu markkinointivaikutuksia, joita he eivät itse tunnista. Lääkärijärjestöt ovat laatineet suosituksia lääkärien suhteista lääketeollisuuteen, mutta oppilaitoksissa tällaisia ohjeita ei useinkaan ole. Tutkijat muistuttavat lääkäriopettajia, että luentosaleissa ja kierroilla opitaan tiedon lisäksi myös asenteita.

Tutkimus opiskelijoiden suhteesta lääketeollisuuteen julkaistiin JAMAssa (2005;294:1934-42).

Lue myös

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030