1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Vältä päivystyksen terveysriskit
Ajan­kohtai­sta 43/2016 vsk 71 s. 2703

Vältä päivystyksen terveysriskit

Vuorotyön terveysriskeistä juuri väitellyt LL Katriina Viitasalo antaa vinkkejä kollegoille:

1. Tunnista riskisi. Lisäävätkö elintapasi tai perintötekijäsi sairastumisriskiä tyypin 2 diabetekseen tai sydän- ja verisuonisairauksiin? Terveysriskit kartoitetaan työterveyshuollon yötyötarkastuksissa.

2. Kunnioita unta. Nuku 7–8 tuntia aina kun voit. Jos voit, ota nokoset ennen yövuoroa. Päivystyksen jälkeen palauta rytmi nopeasti normaaliksi.

3. Nauti kevyt ateria ennen puolta yötä ja kevyitä välipaloja kolmen tunnin välein. Ei kahvia puolenyön jälkeen. Noudata yleisiä ravitsemussuosituksia.

4. Liikunta auttaa jaksamaan, mutta älä harrasta kovaa liikuntaa yövuoron jälkeisenä päivänä.

Lue myös

5. Älä käytä alkoholia tai unilääkkeitä uniongelman korjaamiseen. Melatoniini auttaa joitakin.

6. Jos väsymys kasautuu, ota yhteyttä työterveyshuoltoon.

7. Hae apua työn tai yksityiselämän stressiin.

› Lue lisää https://helda.helsinki.fi/handle/10138/166729

Kirjoittajat
Anne Seppänen

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Hyvää kesää

Uusia verkkouutisia on luvassa taas 29. heinäkuuta alkaen.

Tieteessä
Hoida oikein pistiäisallergiaa

Hoidon kulmakiviä ovat mahdollisen anafylaksian asianmukainen hoito sekä siedätyshoidon tarpeen arvio.

Maailmassa
Löylyä!

Sauna on Olli Savolalle paikka, jossa ihminen irtautuu materiasta.

Ajassa
Virheistä pitää puhua

Jani Monosen mielestä virheiden myöntäminen ja niistä oppiminen tulee helpommaksi, kun kokemus lisääntyy.

Ajassa
Väitöskirjapalkinto maailman yleisimmän maksasairauden tutkijalle

Panu ­Luukkosen ­väitöskirjan aineisto oli laadukas ja menetelmät innovatiivisia.

Ajassa
Vapaaehtoistyökin vaatii potilasvakuutuksen

Lääkäriliiton ryhmäpotilasvakuutus kattaa tietyin ehdoin myös pienimuotoisen vapaaehtoistyön.