1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Vältä päivystyksen terveysriskit
Ajan­kohtai­sta 43/2016 vsk 71 s. 2703

Vältä päivystyksen terveysriskit

Vuorotyön terveysriskeistä juuri väitellyt LL Katriina Viitasalo antaa vinkkejä kollegoille:

1. Tunnista riskisi. Lisäävätkö elintapasi tai perintötekijäsi sairastumisriskiä tyypin 2 diabetekseen tai sydän- ja verisuonisairauksiin? Terveysriskit kartoitetaan työterveyshuollon yötyötarkastuksissa.

2. Kunnioita unta. Nuku 7–8 tuntia aina kun voit. Jos voit, ota nokoset ennen yövuoroa. Päivystyksen jälkeen palauta rytmi nopeasti normaaliksi.

3. Nauti kevyt ateria ennen puolta yötä ja kevyitä välipaloja kolmen tunnin välein. Ei kahvia puolenyön jälkeen. Noudata yleisiä ravitsemussuosituksia.

4. Liikunta auttaa jaksamaan, mutta älä harrasta kovaa liikuntaa yövuoron jälkeisenä päivänä.

Lue myös

5. Älä käytä alkoholia tai unilääkkeitä uniongelman korjaamiseen. Melatoniini auttaa joitakin.

6. Jos väsymys kasautuu, ota yhteyttä työterveyshuoltoon.

7. Hae apua työn tai yksityiselämän stressiin.

› Lue lisää https://helda.helsinki.fi/handle/10138/166729

Kirjoittajat
Anne Seppänen

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Kelan pääjohtajaksi 40 hakijaa

Hakijoiden joukossa on ainakin kolme lääkäriä.

Tieteessä
Tyypin 1 diabeteksen ennakointi voi helpottua

Verenkierron molekyylit voivat tarjota uusia mahdollisuuksia taudin varhaiseen ennakointiin.

Tieteessä
Silmän skannaus saattaa ennustaa diabeteksen

Menetelmä perustuu autofluoresenssiin.

Ajassa
Suurin osa oppilaista viihtyy koulussa

Opiskelusta pitävät etenkin ammattioppilaitosten pojat, kertoo Kouluterveyskysely.

Ajassa
Nivelrikon etenemisen ennustaminen voi helpottua

Business Finlandin rahoittaman hankkeen tavoite on luoda valmius tuotteistaa uudenlainen teknologia, joka mahdollistaisi hoidon yksilöllisen suunnittelun esimerkiksi nivelvaurioon.

Tieteessä
Sairaaloiden lääkehuolto automatisoituu

Älylääkekaapit yleistyvät sairaaloissa.