Ajan­kohtai­sta

Varsinais-Suomi kampanjoi nuorille koronatietoisuutta

Testeihin ei hakeuduta nyt yhtä herkästi kuin alkusyksyllä.

Minna Pihlava
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Varsinais-Suomessa käynnistyi tiistaina nuorille suunnattu kampanja, jolla muistutetaan siitä, että lievissäkin koronaan viittaavissa oireissa on jäätävä kotiin. Lisäksi kampanja innostaa hakeutumaan koronatestiin.

Varsinais-Suomessa noin puolet lokakuun tartunnoista todettiin alle 30-vuotiailla. Testeihin ei hakeuduta nyt yhtä herkästi kuin alkusyksyllä.

Kampanja lähestyy nuoria tunteiden ja mielikuvien keinoin.

– Olemme havainneet koronaväsymystä. Kampanjalla haluamme haastaa nuoret ja nuoret aikuiset tsemppaamaan nyt, jotta ensi vuonna hiihtolomat, vappu, festarit, turnaukset, lakkiaiset, fuksiaiset ja kaikki muut yhteiset kokoontumiset voitaisiin taas järjestää tavalliseen tapaan. Haluamme herätellä nuoria sen kautta, että aivan jokaisen meidän valinnat arjessa ovat merkityksellisiä koronapandemian leviämisen ehkäisemisessä, sairaanhoitopiirin viestintäjohtaja Maria Roos kertoo tiedotteessa.

Kampanja nähdään Varsinais-Suomessa sosiaalisen median kanavissa, kulkuneuvoissa ja nuorten vapaa-ajan viettopaikoissa.

TestAndChill-kampanja on rakennettu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä. Kunnat ovat mukana viestinnässä.

Maskeista kampanjoidaan yhteisesti

TYKS on mukana lisäksi monen toimijan yhteisessä nuorille suunnatussa maskikampanjassa. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä HUS, HSL, TYKS ja Omnia ovat huomanneet, että etenkin 15–19-vuotiaiden keskuudessa maskien käyttö on ollut vähäisempää kuin on toivottu.

Lue myös

Kampanjan viesti on, että nuoruutta ei voi elää etänä, joten maskien käyttö on tärkeää. Kampanjatunniste on #maskigäng. Kampanja lanseerataan TikTok-vaikuttajien avulla ja sosiaalisen median kanavissa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030