Vastaamolla on ollut tuhansia Kelan tukeman kuntoutuksen asiakkaita
Tietomurto ei ole kohdistunut Kelan tai Kanta-palvelujen järjestelmiin.
Tietomurron kohteeksi joutunut psykoterapiakeskus Vastaamo on Kelan palveluntuottaja ja toteuttanut Kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiaa vuodesta 2011.
Vastaamolla on ollut 1.9.2011–31.3.2019 noin 5 000 Kelan korvaaman kuntoutuspsykoterapian asiakasta, tiedottaa Kela.
Lisäksi Kelalla on ollut Vastaamon kanssa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palvelusopimuksia vuodesta 2015. Vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta on saanut aikavälillä 1.1.2015–31.3.2019 noin 160 asiakasta.
Tietomurto Vastaamon järjestelmiin on tapahtunut marraskuussa 2018, ja tietoja on mahdollisesti tarkasteltu tai kopioitu maaliskuuhun 2019 asti.
Kela on pyytänyt Vastaamolta selvitystä siitä, onko Kelan asiakkaiden tietoja vuotanut tietomurron yhteydessä.
– On vakavaa, että henkilötietoja on voinut päätyä palveluntuottajaltamme ulkopuolisen käsiin, sanoo Kelan kuntoutuksen etuuspäällikkö Tuula Ahlgren tiedotteessa.
Tietomurto ei ole kohdistunut Kelan tai Kanta-palvelujen järjestelmiin.