Ajoterveys ja tiedonkulku - pitäisikö nykykäytäntöä muuttaa?
Markku Litola ja Terhi Hermanson kuvaavat Suomen Lääkärilehdessä 36/2002 s. 3493-3495 ja Hermanson pääkirjoituksessa s. 3443- 3444 ajoterveyden seurannan parantamiseksi suunniteltuja muutoksia. Positiivisena ehdotuksena lääkäreille esitetään ilmoitusoikeutta ajokyvyn heikentymisestä. Toisaalta toimikunta ehdottaa, että henkilöauton ajokortin hakijoilta ei enää vaadittaisi lääkärintodistusta ja että sen haltijoilta vaadittaisiin lääkärin suorittama tarkastus vain korttia haettaessa ja uusintatarkastus vasta 70 vuoden iässä. Hoitavilla lääkäreillä ja yksiköillä on usein tietoja esimerkiksi potilaan sairauksista ja päihdekäyttäytymisestä. Koska näitä ongelmia esiintyy kaikissa ikäluokissa ja sairaudet lisääntyvät huomattavasti jo ennen 70 vuoden rajapyykkiä, olisi näiden tarkastusten vähentämistä syytä harkita uudelleen, toteavat Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan lausunnon asiasta valmistelleet Timo Tervo ja Matti J. Tikkanen.
Nykyisin voimassa olevien sääntöjen mukaan ajo-oikeus on voimassa kunnes sen haltija täyttää 70 vuotta. Tämän jälkeen valvova viranomainen myöntää ajo-oikeuden määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Poikkeuksen muodostavat linja-auton, raskaan ajoneuvoyhdistelmän ja henkilöauton…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



