Laastarivero poistuu - miten käy potilaan oikeusturvan?
Turun Sanomat otsikoi 18.10.2003 ilmestyneessä numerossaan vakuutusyhtiöiden rakentavan hoitoketjuja asiakkailleen laastariveron poistuessa. Laastariverollahan tarkoitetaan arviosummaa, jonka vakuutusyhtiöt ovat maksaneet julkisen terveydenhuollon puitteissa hoidetuista yksityisten vakuutusten korvaamista tapaturmista. Lakimuutos, jolla kustannukset ohjataan alkuvaiheesta lähtien suoraan vakuutusyhtiöille, on ollut pitkään valmistelussa ja toteutunee vuoden 2005 alusta. Lain muutos tarjoaa mahdollisuuksia parempaan, mutta sisältää myös tiettyjä riskejä, joista olisi mielestäni hyvä käydä julkista keskustelua.
Ensinnäkin, ovatko akuuttihoidossa olevat potilaat tämän muutoksen jälkeen enää tasa-arvoisessa asemassa? Kuntien terveydenhuollon resursseissa on jo pitkään jaettu niukkuutta eikä muutosta ole näköpiirissä. Tämä on jo nyt johtanut tiukempaan harkintaan sekä toteutettavissa tutkimuksissa että…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



